DAF wist het marktaandeel tot bijna 29 procent te vergroten. Vorig jaar was dit nog 24,43 procent. Een andere winnaar is Scania, dat zich heeft teruggevochten van 15,8, naar bijna 17,5 procent van de markt. Opvallend is verder dat Renault het goed doet. Traditioneel schommelt het marktaandeel van dit merk rond de anderhalf, twee procent. Het Franse merk groeide nu van 1,78 procent vorig jaar, naar 4,74 procent. De nieuwe dealerstrategie die moederbedrijf Volvo heeft opgetuigd, werpt blijkbaar zijn vruchten af.
Binnen hetzelfde concern verliest Volvo echter. Het merk had vorig jaar na het eerste kwartaal iets meer dan twintig procent van de markt in handen, nu iets minder dan achttien procent. Daarmee is Volvo nog maar nipt de nummer twee van de markt, terwijl DAF als marktleider afstand neemt en Volvo de hete adem voelt van Scania en Mercedes. Iveco schommelt op en onder de vijf procent van de markt. MAN krabbelt iets op, maar weet de tien procent van de markt nog niet te halen.