Voor deze aflevering van onze rubriek Wagenparkstatistiek keren we terug naar het jaar 2014, het jaar waarin de eerste uitgave van Aftersales Truck uitkwam. Hoe is de bedrijfsautovloot in de tussenliggende jaren veranderd? Trailers en kleine bestelauto’s tot 3,5 ton laten we buiten beeld ditmaal
Met nog geen 6700 eenheden in totaal staat het bouwjaar anno 2024 op de tiende plaats in de ranglijst naar omvangrijke bouwjaren. Niet 2023 staat daarbij op de eerste plek met 15.440 stuks, want 2018 telt bijna zeventig eenheden meer en ook 2019 had bijna voor 2023 geëindigd met slechts 27 stuks minder dan bouwjaar 2023. Dat betekent dat er van bouwjaar 2014 op het moment van schrijven nog zestig procent resteert in ons actieve park.
De tienjaargrens vormt voor veel zakelijke (vloot)eigenaren een kantelpunt, zo blijkt wel uit deze lijst. Het jaar erna is deze verhouding van zestig-veertig ineens omgeslagen naar veertig-zestig: zestig procent van de nieuw verkochte vrachtwagens is niet meer aanwezig in het actieve park van Nederland. Om de beeldvorming compleet te maken: pas voor bouwjaar 2016 zakt deze verhouding onder de tachtig procent en vanaf 2011 begint de aanval op de bodem van dertig procent die pas met bouwjaar 2008 definitief geslecht wordt. Vanaf vijftien jaar oud dus.

Opbouw
Dat is wellicht wat zwart-wit, want die beslissing is erg doelgroepafhankelijk. Zo zijn alle 64 brandweervoertuigen uit 2014 nog altijd in het actieve park opgenomen. In 2014 werden evenveel veewagens geregistreerd en anno 2024 rijden er nog twee extra rond. Het is de enige opbouwklasse die plust overigens, net als de brandweervoertuigen als enige groep gelijk blijft in omvang. Aan de andere kant van het spectrum staan de kraan-/takel-/bergingsvoertuigen. Die zien bijna zeventig procent van het nieuw geregistreerde volume verdwijnen. Van bouwjaar 2014 resteren er nog 25. De trekkers, met zevenduizend stuks goed voor de bulk van de nieuwverkopen zijn tien jaar later gehalveerd.
Over de brandstofmix van bouwjaar 2014 hoeven we ons geen illusies te maken. Met twintig kentekens op CNG en drie (!) volelektrische exemplaren zijn de nummers twee en drie na diesel bekend. Hybride, LNG en LPG zijn samen goed voor vier kentekens op het totaal van 6693 2014-kentekens. Nu is het statistisch met lage cijfers altijd lastig omdat die procentueel grote gevolgen hebben. Neem de volelektrische exemplaren: in 2014 werden er tien nieuw geregistreerd en nu resteren er nog drie, dertig procent dus. Van de diesels resteert daarentegen ruim zestig procent. Onder de drie elektrische vrachtwagens zit overigens ook een containerchassis.