Onlangs zijn de eerste exemplaren geleverd van een order van 175 nieuwe Scania vrachtwagens voor Simon Loos. De Scania’s op diesel worden ingezet op taken die elektrische vrachtwagens nog niet kunnen uitvoeren.
Het merendeel bestaat uit trekkers, maar er zitten ook bakwagens in de mix. Deze hebben de kleine 9-liter motor. Alle trekkers zijn voorzien van de zuinige Super-motor van Scania, met vermogens van 420, 460 of 500 pk. Hoewel Simon Loos ook veel elektrische en LNG-trekkers heeft rijden, kan het nog niet helemaal afscheid nemen van diesel. Met de nieuwe vrachtwagens van Scania wil Simon Loos toch de CO2-uitstoot zo ver mogelijk beperken.
“We zitten midden in de energietransitie waarin elektrische trucks de komende jaren verder ontwikkeld en verbeterd worden. Tegelijkertijd hebben we ook te maken met een beperkte laad-infrastructuur voor elektrische voertuigen. Om de komende jaren toch flexibel te blijven, hebben we dit jaar nog een fors aantal dieseltrucks aangeschaft. Zo kunnen we tot 2030 een vlotte overgang naar elektrische trucks maken,” aldus een woordvoerder van Simon Loos.
Simon Loos en Scania werken al lang samen. De eerste Scania’s werden rond 1990 in het wagenpark opgenomen. In de loop der jaren breidde de samenwerking met Scania zich steeds verder uit, zodat ondertussen een aanzienlijk deel van het wagenpark uit Scania’s bestaat. De ondersteuning van het dealernetwerk is altijd een belangrijke pijler geweest in het partnership. Scania Alkmaar verzorgt van oudsher de aflevering en het full-service reparatie- en onderhoudscontract dat voor alle Scania’s is afgesloten.