Hierbij is de fleetowner wel gedwongen tot een kortere onderhoudsinterval dan de dieselvariant. Scania kan alle drie de motorblokken die het levert, dus de vijf cilinder negen liter, de zes cilinder dertien liter en de acht cilinder zestien liter, geschikt maken voor het rijden op biodiesel. Daardoor kan de klant kiezen uit een vermogensspectrum van 320 tot 580 pk.
Scania verwacht een toenemende populariteit van biodiesel: “Het is eenvoudig in het gebruik, wanneer nodig kan het gemengd worden met gewone diesel en tegelijkertijd kan er een reductie van de CO2-uitstoot worden bewerkstelligd van zo’n 65 procent, afhankelijk van hoe de biodiesel geproduceerd is.”
De meeste biodieseltrucks die Scania dit jaar heeft verkocht, worden ingezet op de lange afstand. “Dat is een segment klanten dat weinig te kiezen heeft wanneer het op milieuvriendelijke brandstoffen aan komt. Met onze oplossing kunnen ze fors reduceren op CO2-uitstoot zonder te hoeven inboeten op de voordelen die ze van ons gewend zijn”, zegt Scania.
De meeste trucks die op biodiesel rijden, verkoopt de fabrikant in de Alpenlanden en Duitsland.