Dat de Europese sancties tegen het Russische regime werken, wisten we al. Inmiddels blijkt dat de Russen hun trucks op grote schaal kopen in China.
Uiteraard waren Chinese trucks al te koop in Rusland. Maar dan ging het meestal om kippers en andere bouwvoertuigen, in kleine hoeveelheden. De Russen bouwden zelf Kamaz-trucks, die voor een groot deel werden gebouwd met Mercedes-techniek. Net als andere fabrikanten wil Daimler Truck echter niet meer samenwerken met de Russen.
Vertienvoudigd
De verkopen van Chinese trucks zijn nu in tien maanden tijd vertienvoudigd. Pikant hierbij is natuurlijk dat de meeste Chinese truckfabrikanten gebruik maken van westerse technologie. Op de foto is niet alleen duidelijk de Mercedes-cabine te herkennen die ook Kamaz zou willen gebruiken. Ook motoren, assen en stuursystemen zijn in de regel van westerse makelij. Denk aan merken zoals Cummins en ZF.
Tweede keus
Voor de Russen waren Chinese trucks echter een tweede keus. De verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen en andere aftersalesdiensten is niet zo vanzelfsprekend als wat de Russen van de Europese merken gewend waren. Ziehier waarom gebruikte trucks uit Europa geruime tijd gewild waren. Wellicht is dit ook de reden waarom Chinese trucks voor Russische bedrijven goedkoper zijn dan gebruikte Europese vrachtwagens. Vanzelfsprekend is de kans groot dat door de flinke toename van het aantal Chinese trucks op Russische wegen, ook de stroom aan onderdelen beter op gang komt.