Rocco van Vliet, Marketing Manager Blastrac Europa, gevestigd in Nieuwegein: “We hebben voor de truckopbouw van ons product een goed lopende en langdurige samenwerking met Renault Trucks. Zij kunnen voldoen aan onze eisen wat betreft wielbasis, chassis en uitstraling. De Renault Trucks C heeft voor deze toepassing een versterkt chassis, een 9-tons vooras en een handgeschakelde versnellingsbak. Het is een robuust en kwalitatief goed product. De nu opgebouwde Renault Trucks C gaat eerst dienst doen als demo.”
Voor de opbouw van de straalmachine werken diverse bedrijven samen. Zo heeft Art-4 de hydrauliek en elektronische systemen gemonteerd en aangesloten. De speciale laadbak van de truck wordt door carrosseriebedrijf Schevers uit Schalkwijk gebouwd. Blastrac voorziet de truck van de straalmachine, waarbij de straalkop voorop de dinplaat op de truck gemonteerd wordt en waarmee straal-afval via een ‘stofzuiger’ in de laadbak terechtkomt. De truck is door Terberg Techniek in Baarlo voorzien van een hydrostatische tussenbak, die de wielen traploos kan aandrijven tussen 0 en 10 km per uur. “Het unieke van het systeem is dat het feitelijk alles in een is, het is een gesloten unit. We stralen met staalkogels die met behulp van een magneet terugkomen in de kop. Het residu zuigen we op, waardoor het systeem nagenoeg stofvrij is. Wat we verwijderen, wordt in de truck opgevangen in twee Big Bags en dient vervolgens weer als grondstof in bijvoorbeeld de asfaltindustrie.”