Renault Trucks zet een volgende stap in het elektrificeren van het wegtransport: vanaf volgend jaar verkoopt het een elektrische vrachtwagen met 600 kilometer bereik. Het grotere bereik van de Renault E-Tech T is mogelijk dankzij een innovatieve e-axle.
Het is al bekend dat Renault Trucks vol inzet op de elektrificatie van het transport. Het merk gelooft dat 95% van alle vrachtwagens elektrisch kunnen worden. Dit geldt ook voor degene die ingezet worden voor de lange afstand. Om deze claim kracht bij te zetten, verkoopt Renault Trucks vanaf 2025 een E-Tech T met 600 kilometer bereik. Door gebruik te maken van een e-axle, die eerder al is aangekondigd door zustermerk Volvo, komt er ruimte vrij in het chassis voor extra accupakketten.
Geen wedstrijd
“De introductie van deze elektrische truck zal de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen”, legt Emmanuel Duperray uit, Senior Vice President Electromobility bij Renault Trucks. “Wij zijn er van overtuigd dat een actieradius van 600 km met één lading, samen met de verdere ontwikkeling van openbare laadinfrastructuren tegen 2026 – onder andere via onze joint venture met Milence – ons in staat zal stellen om de operationele gelijkwaardigheid met dieseltechnologie te bereiken die onze klanten verwachten.”
Ondanks deze stap herhaalt Renault Trucks dat het merk niet gelooft in een race om de hoogste actieradius. “We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading,” benadrukt Duperray. “Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk. Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor, daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.”