Het topmodel van Scania, de 770S, spreekt veel liefhebbers tot de verbeelding. Een duurzame keuze lijkt het echter niet. Volgens Kaatee Transport, die twee van deze Scania’s aanschafte, zit er echter wel een milieuvriendelijk aspect aan de krachtpatsers.

Kaatee Transport uit Amstelveen zet twee nieuwe Scania 770S combinaties in voor het transport van bloemen en planten naar Duitsland. Zo’n 80% van de goederen vervoert Kaatee met LZV-combinaties. Deze nemen 40 procent meer lading mee: 69 in plaats van 49 Deense karren. Pascal Kaatee, eigenaar van Kaatee Transport: “Vroeger reden we met 50 trucks, nu met 30. Maar we vervoeren evenveel. Daarmee is het voor ons zonneklaar dat een LZV écht beter is in de strijd om de uitstoot van CO2 en de files.”

Voor een LZV heb je een krachtige vrachtwagen nodig. Toch is de 770 pk sterke V8 veel van het goede. Kaatee heeft ook een andere reden voor de aanschaf: “Wij zien dat het einde van het dieseltijdperk heel langzaam aan in zicht komt. Wij rijden voornamelijk internationaal. Daar is nu nog in ons werk nog geen vervanger voor diesel. Wij willen graag 10 jaar doen met een truck. En in 2035 kan het wel eens allemaal anders zijn. Daarom willen wij er nu graag nog van genieten. Dat sentiment voerde ons ook richting een V8. Ja, dan is de keuze gauw gemaakt, toch?”

Vlak

“Dat wij voor veel vermogen kiezen, is niet alleen voor de kick en om de chauffeur te plezieren”, gaat Kaatee verder. “Wij hechten heel erg aan een hoge gemiddelde snelheid. Iedereen rijdt ongeveer even hard. Dus de winst moet komen van hoelang je je snelheid kunt vasthouden op de helling en hoe veilig je kunt dalen. Maar met deze auto’s wordt heel Europa plotseling tamelijk vlak. En met de huidige stand van motorentechniek, hebben die zware motoren ook een voor ons acceptabel verbruik gekregen.”

“Idealiter rijdt een chauffeur bij ons om 19.00 uur weg van de veiling, lost dan de hele nacht bij tuincentra en andere plaatsen waar wij met een LZV kunnen komen en probeert dan voor 07.00 uur leeg te zijn. Dus voor het weer druk wordt op de weg. Dan gaat hij rusten en dat is afhankelijk van waar hij gelost heeft en waar hij gaat retourladen. Op die manier maken we ca. 150.000 km per jaar. Dat is heel efficiënt, dus duurzaam, maar vraagt wel om een topchauffeur. En bij de beste chauffeur hoort het beste materieel. Daarmee is de cirkel weer rond.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties