In december 2013 lieten de verkopen in Nederland en in veel andere Europese landen een enorme piek zien. Dit werd veroorzaakt doordat een nieuwe uitlaatgasnorm in ging, Euro VI. In december 2013 piekten daarom de truckverkopen in diverse Europese landen. In Nederland werd in een maand tijd, een derde van het hele jaarvolume op de markt gezet.
Dit kwam niet doordat bedrijven nog gauw een Euro V truck kochten, maar omdat veel bedrijven profiteerden van een aanschafsubsidie op een Euro VI truck. In andere landen werden wel voornamelijk Euro V trucks verkocht in die maand. Een gevolg hiervan was bijvoorbeeld dat DAF Trucks in het eerste kwartaal van 2014, nog voornamelijk Euro V trucks produceerde voor met name oost Europese landen.
De stijging van 17,6 procent staat dus in een bedenkelijk perspectief, omdat er in januari 2014 nauwelijks trucks werden verkocht. Daar waar de statistiek nu dus grote verschillen laat zien, kan er vanuit gegaan worden, dat in het betreffende land er incentives golden die, naar nu nog steeds blijkt, marktverstorend gewerkt hebben.