In december 2013 lieten de verkopen in Nederland en in veel andere Europese landen een enorme piek zien. Dit werd veroorzaakt doordat een nieuwe uitlaatgasnorm in ging, Euro VI. In december 2013 piekten daarom de truckverkopen in diverse Europese landen. In Nederland werd in een maand tijd, een derde van het hele jaarvolume op de markt gezet.

Dit kwam niet doordat bedrijven nog gauw een Euro V truck kochten, maar omdat veel bedrijven profiteerden van een aanschafsubsidie op een Euro VI truck. In andere landen werden wel voornamelijk Euro V trucks verkocht in die maand. Een gevolg hiervan was bijvoorbeeld dat DAF Trucks in het eerste kwartaal van 2014, nog voornamelijk Euro V trucks produceerde voor met name oost Europese landen.

De stijging van 17,6 procent staat dus in een bedenkelijk perspectief, omdat er in januari 2014 nauwelijks trucks werden verkocht. Daar waar de statistiek nu dus grote verschillen laat zien, kan er vanuit gegaan worden, dat in het betreffende land er incentives golden die, naar nu nog steeds blijkt, marktverstorend gewerkt hebben.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties