Het afgelopen jaar was uniek in zijn soort en alle truck-importeurs hebben dit gevoeld evenals werkplaatsketens als Top Truck. We vroegen hoe ze op 2020 terugkijken, en wat de verwachtingen zijn voor dit nieuwe jaar. Verder zoomen we in op de invloed van connected trucks in deze crisistijd.
De teruggang van de truckmarkt met een derde is door alle importeurs bevestigd. Renault, Mercedes, Iveco en MAN geven aan dat het middensegment en de markt voor lichte trucks minder te lijden hadden. Volgens Renault kromp het zwaardere bakwagensegment ook met een derde. Iveco geeft aan dat het Daily-segment goeddeels doorliep, en dat er nog steeds offertes binnenkomen.
De meeste truck-importeurs mikken erop, dat we in het jaar 2021 de volumes van 2019 ‘weer terugkrijgen’. DAF Trucks is bij monde van Michiel Kuijs, directeur bij DAF voor de markten Benelux en Scandinavië, iets minder optimistisch. Hij denkt dat de markt dit jaar het resultaat van 2019 nog niet zal evenaren. “Dus er zal sprake zijn van herstel, maar het wordt nog niet spectaculair.” Kuijs vertrouwt erop dat de markt uiteindelijk naar meer gewenste niveaus zal terugkeren: “Grote vloten kunnen vervanging niet uitstellen.”
Remote diagnosis is zeker nog geen gemeengoed,
blijkt uit een rondgang langs de truck-importeurs
DAF is de enige die tijdens de pandemie geen personeel hoefde te ontslaan ondanks dat de fabriek vijf weken dicht moest blijven: ”Van meet af aan hebben we ons volledig geconcentreerd op een ding: contact houden met onze klanten.” Hij legt uit dat DAF in de tweede helft van het jaar is gegroeid in marktaandeel. We zien dat nu ook de grote vloten investeringen in de vervanging van vloten weer opstarten. Zodanig, dat er bij ons en naar we horen bij collega’s, alweer levertijden aan het ontstaan zijn.” Ook Iveco denkt dat het marktherstel dit jaar bescheiden zal zijn. Dolf Lutterman en Loek Vroon houden het op vier à vijf procent. “Daarbij zal het zware segment beter herstellen dan het lichte. Een uitzondering is bij ons de Iveco Daily, daarvan lopen de verkopen onverminderd goed door”, zegt Vroon. Volvo Trucks is wat optimistischer dan de andere importeurs. In Beesd wordt rekening gehouden met een markt die dik een kwart hoger ligt dan in 2020. Mercedes-Benz houdt het op tien procent.
Kind ziek thuis
Iveco Schouten zegt dat het over 2020 de verkopen met 22 procent heeft zien dalen. “Het jaar begon voorzichtig, daarna was maart voor ons de beste maand. Vervolgens traden de lockdown-maatregelen in en werd het allemaal onzeker”, zegt operationeel directeur Dolf Lutterman. Daarna ontstond een onzekere situatie: “Wanneer een monteur thuis een ziek kind heeft, moet je hem dan naar zijn werk laten komen? Zulke problemen spelen natuurlijk ook bij klanten met hun personeel. Daardoor kwamen we uiteindelijk de genoemde 22 procent lager uit met verkopen, en daardoor verkochten we ook minder werkplaatsuren. Bij de aftersales liep het toch goed door”, aldus Lutterman.
Licht positieve toon in prognoses voor dit jaar,
maar onder voorbehoud van corona-ontwikkelingen
Trucks die op LNG rijden, spelen bij Iveco een belangrijke rol. “Die markt groeide op een leuke manier. Daarbij moeten we wel zeggen dat we ook in Duitsland enkele tientallen LNG-trucks op kenteken hebben gezet. In sommige gevallen verkochten we gebruikte LNG-trucks. De prijzen daarvan bleven stabiel”, zegt Loek Vroon. “Gunstig daarbij is dat in Duitsland het aantal LNG-tankstations duidelijk groeit.”