Qua stemming was de IAA een groot succes. Iedereen weet wat er gebeuren moet, maar de IAA zelf zwijgt spijtig genoeg over bezoekersaantallen. En in hoeverre zien die bezoekers ook de urgentie in van de energietransitie?
Ook al was de IAA de helft kleiner dan we gewend waren en duurde het evenement vijf in plaats van tien dagen, sommige elementen bleven onveranderd. Zoals de media-avond van Daimler Trucks voorafgaand aan de persdag. Hier zette Daimler-topman Martin Daum meteen de toon. “Er is geen tijd te verliezen”, zei hij in zijn openingswoord, doelende op het streven om te komen tot zero-emissievervoer in Europa. Zijn woorden gingen vooraf aan de onthulling van de eActros Long Haul trekker, die zoals Mercedes had beloofd een ander voorkomen zou hebben, maar waaraan toch weinig anders was dan we al wisten. De grille heeft plaats gemaakt voor een soort van plaat die de hele voorkant afdekt. Van een nieuwe cabine is in elk geval vooralsnog geen sprake.
Nu is de term ‘long haul’ voor Nederlandse begrippen wat zwaar aangezet, omdat in ons land zware distributietrekkers in twee shifts vaak zonder problemen tot 600 km komen op een dag. Daum legde uit dat het merendeel van de vrachtwagenritten in Europa niet verder kwam dan 500 kilometer en daar heeft hij zeker een punt. De nieuwe eActros krijgt Lithium-ijzer-fosfaat batterijen en die zouden weer geschikt zijn voor megawattcharging. Daarbij gaat Mercedes uit van een levensduur van het batterijpakket van tenminste 1,2 miljoen kilometer.
Slimme trailer
Het bereik kan oplopen tot 800 km wanneer deze elektrische trekker wordt gekoppeld met een trailer die ook nog eens energie opwekt. Bijvoorbeeld zoals de nieuwe e-trailer van Krone die werd ontwikkeld met Trailer Dynamics. In een separaat artikel in dit magazine komen we hierop terug, maar het moge duidelijk zijn dat trailerassen die elektriciteit genereren, een flinke potentie hebben. Eén die heel positief kan afstralen op de prestaties van de elektrische truck.
Daum benadrukte verder dat trucks op waterstof zeker nodig zullen zijn om de energietransitie in de sector te realiseren. Op de IAA bestond de mogelijkheid van proefritten met onder meer de Actros Gen H2, dus de waterstof-uitvoering. Die reed rondjes in de omgeving van het Messe-gebied. Juist omdat er geen tijd is te verliezen, wil Daimler twee ijzers in het vuur houden waar het aankomt op de meest aantrekkelijke en efficiënte aandrijflijn.
Iveco en Hyundai
Meer waterstofnieuws betreft de voortgaande samenwerking tussen Hyundai en Iveco. Daar werd tijdens de persconferentie van de IAA eind juni al op gehint. Nu kregen we te horen dat het duo de brandstofcel die Hyundai gebruikt voor de Nexo-personenauto, wil gaan inbouwen in de Iveco Daily. Daardoor ontstaat een lichte, emissievrije vrachtwagen, met een bereik van 400 kilometer, een vermogen van 140 kW en een toegestaan GVW van 7,2 ton. Daarvan blijft drie ton over als laadvermogen en dat is keurig. De Daily kan tot twaalf kilo waterstof meenemen.
Vanuit onze visie is er veel meer mogelijk in de samenwerking tussen deze twee merken. Hyundai is naarstig op zoek naar een servicenetwerk voor zijn waterstoftrucks, waarbij de vraag is of Iveco, dat zo’n netwerk heeft, dat met de Koreanen wil delen. Het kan ook zijn dat er alleen op technisch gebied samengewerkt gaat worden. Beide merken werken aan zware trucks op waterstof en met Nikola opende Iveco de orderboeken voor de batterij-elektrische Nikola die duidelijk zichtbaar voor een aanzienlijk deel uit Iveco-componenten bestaat.
Nikola
Nikola toonde op de Iveco-stand de indrukwekkende betaversie van de Tre. Dit is een fors uit de kluiten gewassen trekker die voorzien is van de waterstof-aandrijving zoals Nikola en Bosch die hebben ontwikkeld. Deze truck komt op z’n vroegst in 2024 de weg op. Te zien was een drie-assige trekker waarvan de achterste as als gestuurde sleepas is uitgevoerd. De Tre kan dan 70 kg waterstof meenemen, te tanken bij een station dat op 700 bar is afgesteld. Daarmee zou een bereik mogelijk zijn tot 800 km. De vraag is in hoeverre er in Europa tankstations zijn die met die druk werken.
Volvo
Bij Volvo ging alle aandacht uit naar elektrische trucks. Op de stand was geen diesel meer te vinden. Alleen op het demoterrein kon met een diesel-Volvo gereden worden. De Zweden gaan er prat op dat ze de serieproductie kunnen opstarten. Intussen wordt er flink verder vernieuwd. Zo toonde Volvo een geïntegreerde achteras, waarbij elektromotoren en transmissie in de achteras geïntegreerd zijn. Constructeurs hebben daardoor de vrijheid om meer accu’s kwijt te kunnen. Volvo zegt pas over een paar jaar te starten met de serieproductie van trucks met deze nieuwe e-as, die een aanvulling vormt op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks. Op de stand was in een vitrine verder de brandstofcel te zien die met Daimler Trucks is ontwikkeld onder de naam Cellcentric. Dat is de naam waarmee de joint-venture op dit gebied met Daimler Trucks wordt aangeduid.
Scania
Bij Scania was er zeker nog aandacht voor de diesel, en wel de Super-aandrijflijn, die nu bijna een jaar geleden werd geïntroduceerd in Zweden. Daarnaast komt Scania met een klantenportaal, MyScania geheten, wat klanten en fleetowners transparantie moet bieden in het beheer van hun Scania-vloot. De Zweden introduceerden op de IAA verder twee nieuwe gasmotoren. Bij de huidige LNG-prijzen is dat nu niet echt de prioriteit van de klanten vrezen we, maar de techniek is er niet minder mooi om. Het gaat om twee nieuwe dertienlitermotoren waarbij de klant kan kiezen uit 420 of 460 pk. Tot dusverre kon Scania alleen een motor leveren van 410 pk. De nieuwe motoren leveren respectievelijk 2100 en 2300 Nm koppel.
DAF steelt de show
DAF Trucks stal de show door te komen met een nieuwe serie distributietrucks, waar elders in dit nummer meer over is te lezen. Daarnaast kwam DAF met nieuwe bouwvoertuigen, waar zowel de nieuwe XD-, als de bestaande XF-cabine voor gebruikt wordt. Tot slot kwamen de Eindhovenaren met de XD Electric, die als trekker en als bakwagen de markt op komt, met een actieradius van 500 km.
Ford Trucks
Het Turkse Ford Otosan is vastbesloten zich in alle landen van Europa te vestigen, maar een Nederlandse importeur is er nog altijd niet. We vernemen dat er hard aan gewerkt wordt. Het lijkt er niet op dat Vlaamse importeur Noyens ook actief gaat worden in Nederland. Ford toonde een vol-elektrische drie-assige bakwagen met kraakpers-opbouw, bedoeld als huisvuil-chassis. Er komt ook een twee-assige versie die een GVW heeft van 18 ton. Ford monteert een batterijpakket dat goed is voor 392 kWh. Daarmee zou een bereik van 300 km haalbaar moeten zijn. Volgens Ford kan met deze elektrische truck een lagere TCO worden bereikt dan met een dieseltruck. Zo zou het onderhoud met tweederde afnemen en zouden de energiekosten met bijna de helft afnemen, een uitspraak die gewaagd is een periode als deze met uitzonderlijk hoge en schommelende energieprijzen. Ford verwacht dat in 2030 elke tweede truck die het verkoopt, een elektrische zal zijn. Andere merken deden eerder soortgelijke uitspraken.
MAN
In de vorige editie van Aftersales Truck stond een interview met topman Alexander Vlaskamp. Daar kondigde hij al aan hoe sterk MAN inzet op batterij-elektrische trucks. Op de IAA toonde MAN een prototype dat in 2024 in productie moet gaan en dat een bereik heeft van 800 kilometer. Het merk was een van de weinigen die ook pleitte voor autonoom transport, dus zonder chauffeur, tussen grote distributiecentra. MAN verwees naar het ANITA-project dat is gericht op de ontwikkeling van de autonome aan- en afvoer van containers in een terminal van samenwerkingspartner Deutsche Bahn, met als doel het proces te verbeteren en duurzamer te maken. Een ander voorbeeld is het ATLAS-L4-project gericht op autonoom hub-to-hub vervoer. De ATLAS-L4 is volgens MAN naar verwachting eind 2024 de eerste vrachtwagen die autonoom kan rijden op hiervoor geschikte Duitse snelwegen.
Start-ups
Op de beurs waren verder, anders dan in andere jaren, heel wat startende bedrijven te zien die, vooral gebruik makend van cabines en chassis van bestaande merken, als voornemen hebben om grote marktaandelen te behalen wanneer de omschakeling naar zero-emissievervoer gaande is. Het lijkt ons sterk dat zij alle tot een gezonde bedrijfsvoering komen. Een van de merken is Volta, dat elektrische bakwagens wil gaan bouwen. Zij hebben een fabriek en zijn naarstig zoekende naar een aftersales-netwerk. Dat wil nog niet zo maar lukken, want de beheerders van die netwerken willen garanties voor een minimum aantal werkplaatsbezoeken. Tegelijkertijd is er op veel plaatsen een gebrek aan monteurs. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Foto boven: Mercedes biedt een elektrische trekker met 500 km bereik.