Acea noteert dat de recordmaand december 2013 nog altijd niet is overschreden. Dit bewijst weer eens hoe marktverstorend subsidies of nieuwe regels kunnen werken. Op 1 januari 2014 ging de Euro VI-uitlaatgasnorm in. In december 2013 kochten veel bedrijven dus nog een Euro V-truck of, zoals in Nederland, een Euro VI-exemplaar met subsidie.

In Nederland groeide de afzet van trucks met 139 procent. Daarmee was onze markt de grootste groeier van de EU. De bestelauto-afzet steeg met acht procent. Andere typische groeilanden zijn Spanje, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië. Alle seinen op groen dus in Europa.

Merken

Op zichzelf staan deze cijfers niet. MAN stopte met de werktijdverkorting, Mercedes rapporteert fikse groeicijfers en DAF-moeder Paccar noteerde een winststijging van 38 procent, tot 378,4 miljoen dollar.

Paccar verwacht dit jaar een markt van 220.000 tot 250.000 zware vrachtwagens in Europa. Eerder werd een bandbreedte van 200.000 tot 240.000 voertuigen gehanteerd. Afgelopen jaar werden 227.000 vrachtwagens afgeleverd in Europa in de klasse boven 16 ton GVW. DAF heeft hierin een marktaandeel van zo’n veertien procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties