Acea noteert dat de recordmaand december 2013 nog altijd niet is overschreden. Dit bewijst weer eens hoe marktverstorend subsidies of nieuwe regels kunnen werken. Op 1 januari 2014 ging de Euro VI-uitlaatgasnorm in. In december 2013 kochten veel bedrijven dus nog een Euro V-truck of, zoals in Nederland, een Euro VI-exemplaar met subsidie.
In Nederland groeide de afzet van trucks met 139 procent. Daarmee was onze markt de grootste groeier van de EU. De bestelauto-afzet steeg met acht procent. Andere typische groeilanden zijn Spanje, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië. Alle seinen op groen dus in Europa.
Merken
Op zichzelf staan deze cijfers niet. MAN stopte met de werktijdverkorting, Mercedes rapporteert fikse groeicijfers en DAF-moeder Paccar noteerde een winststijging van 38 procent, tot 378,4 miljoen dollar.
Paccar verwacht dit jaar een markt van 220.000 tot 250.000 zware vrachtwagens in Europa. Eerder werd een bandbreedte van 200.000 tot 240.000 voertuigen gehanteerd. Afgelopen jaar werden 227.000 vrachtwagens afgeleverd in Europa in de klasse boven 16 ton GVW. DAF heeft hierin een marktaandeel van zo’n veertien procent.