Volvo Trucks Nederland bracht goed nieuws op zijn nieuwjaarsbijeenkomst voor de pers. Het aantal verkochte elektrische vrachtwagens bleef echter achter bij de verwachtingen. Bij Cargo Service Europe (CSE) in Weert, waar de bijeenkomst gehouden werd, kon men uitleggen waarom dat is
Voor 2024 hield Volvo Trucks Nederland rekening met een daling van het aantal verkochte vrachtwagens. Niets bleek echter minder waar. Tussen miljoenen lege blikjes in het warehouse van CSE in Weert presenteerde Volvo de cijfers. In totaal zijn in Nederland vorig jaar 17.793 vrachtwagens boven de 6 ton verkocht, een stijging van 17,5 procent. Volvo mocht zelfs een toename van bijna 30 procent noteren.
Met name in december zijn er veel vrachtwagens verkocht. Normaal zijn er dit in de laatste maand van het jaar een paar honderd, maar in december 2024 liep dit op tot maar liefst 3569 stuks. “We hadden deze beweging wel bij lichte bedrijfswagens verwacht, maar niet bij zware vrachtwagens”, vertelt Martin Knijnenburg, Director Volvo Truck Sales. “Blijkbaar willen veel ondernemers toch een vrachtwagen die nog een aantal jaar de zero-emissiezones in mag, maar niet elektrisch is.”
Elektrificatie stokt
De positieve cijfers die Volvo bracht in Weert, konden echter niet verhullen dat het aantal verkochte elektrische vrachtwagens achterblijft. Puur naar de percentages kijkend deed Volvo goede zaken. Meer dan de helft van de vorig jaar geleverde vrachtwagens had het logo van Volvo op de grille. Het merk doet altijd nog goede zaken met de FH en FM Electric. Niet alleen als standaard trekker vinden ze gretig aftrek, maar ook meer en meer met een specialistische opbouw.
Desondanks bleef de teller van het totaal aantal verkochte elektrische vrachtwagens steken op 531 stuks. Dit is meer dan in 2023, maar niet met heel veel. De verkopen van elektrische modellen vallen tegen, de elektrificatie van het Nederlandse transport blijft achter. Om dat te kunnen duiden, koos Volvo Trucks Nederland er doelbewust voor om de nieuwjaarsbijeenkomst in Weert te houden, bij CSE. Dit bedrijf is namelijk al jaren een trouwe klant van Volvo, niet alleen voor diesel maar ook voor elektrisch.
Leergeld
“Wij geloven heilig in elektrische vrachtwagens”, zo vertelt directeur Martijn Vos. Vijftien jaar geleden begon hij met zijn bedrijf, dat specifiek gericht is op de logistiek van lege blikjes. Als werknemers in deze sector en als transportliefhebber had hij bedacht hoe deze logistiek beter kon. Dankzij de inzet van volumecombinaties en volumetrailers en de slimme opslag van lege blikjes was CSE al snel marktleider. Hierbij zette Vos met zijn bedrijf vol in op innovatie.

“In 2015 waren wij één van de eerste bedrijven die een LZV inzette”, vertelt Vos trots. “Duurzaamheid is voor ons ook erg belangrijk. Een blikje van aluminium is duurzaam, de logistiek zou dat ook moeten zijn. Daarom kochten we in 2021 75 Volvo-vrachtwagens op LNG. Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, waren we daar niet blij mee. Dat was puur leergeld, dat we toen betaald hebben. Maar dat hoort bij pionieren.”
Desondanks investeert CSE al een aantal jaar volop in elektrische vrachtwagens. Vorig jaar werden de eerste vier aangeschaft, uiteraard bij Volvo. Dit jaar volgen er nog eens veertien exemplaren. Hiervan mocht CSE de eerste in ontvangst nemen tijdens de Volvo nieuwjaarsbijeenkomst. “Onze locaties in Oss, Born en Weert liggen centraal tussen de locaties waar de blikjes gevuld worden”, vertelt Vos. “Die afstanden zijn heel goed te doen met een elektrische vrachtwagen.”
Pionieren
Bij CSE kreeg CFO Anita Leeijen de verantwoordelijkheid over het verduurzamen van het transport. Als financieel expert, zonder voorkennis uit het transport, heeft zij een uniek perspectief op elektrisch rijden. “We moeten afstappen van het traditioneel denken”, zo stelt ze. “We moeten ons klaar maken voor wat gaat komen. De beprijzing van CO2 via ETS2, de kilometerheffing, de CSRD-rapportages: dit heeft een enorme impact.”
CSE leert veel door te pionieren, maar soms kost het veel geld. Dat was bij de Volvo’s op LNG, en dat is met de elektrische exemplaren wederom. Het bereik van een elektrische vrachtwagen in verschillende omstandigheden, het laden bij private en publieke laadpalen, de constant veranderende regelgeving: het zijn enorme uitdagingen. Het houdt CSE niet tegen volop te investeren in elektrische vrachtwagens. “Als transportbedrijf moet je juist met meer elektrische vrachtwagens tegelijk starten”, stelt Leeijen. “Alleen dan krijg je echte ervaring ermee.”
CSE leert veel door te pionieren, maar soms kost het veel geld.
In eerste instantie zette CSE de elektrische Volvo’s alleen in voor korte ritten. Ondertussen rijden ze echter al naar Berlijn, Beieren of Frankrijk. “Het is nog altijd zoeken naar het juiste bereik. Afgelopen weken was het koud en dat zien we direct terug. Niet alleen in het rijbereik van de vrachtwagens, maar ook in de laadtijden. We zijn altijd op zoek naar de beste routes, waarbij we de meeste kilometers kunnen rijden en optimaal kunnen laden.”
Business case
“Het is belangrijk te denken in oplossingen”, gaat Leeijen verder. “Zo moet je de tijd aan een dok en tijdens de rust van de chauffeur benutten om de accu’s op te laden. Dat is moeilijk, want vrachtwagens kunnen niet overal parkeren, zeker niet als ze aan de stekker moeten. Daarbij is het belangrijk onderweg goed te kijken naar de prijs van een kWh. Laden bij een verkeerde laadpaal met de verkeerde laadpas kan zomaar 60 cent per kWh schelen, oftewel 150 Euro op een volle accu.”

“Alleen dan krijg je echte ervaring ermee.”
Alleen als je alle mogelijkheden benut, is er een business case voor elektrisch rijden, stelt Leeijen. “De business case is er zeker. Maar je moet niet gaan terugrekenen naar diesel.” Een uitdaging hierbij is dat veel gegevens nog niet beschikbaar zijn via de telematica-oplossingen. “Er is nog geen standaardisatie. Niet in prijzen, niet in laadpassen, niet in beschikbare gegevens. De grote partijen zijn veel te langzaam. Daar mogen we ook kritisch over zijn”, aldus Leeijen.
Totaaloplossingen
Om deze reden kijkt Volvo verder dan alleen de vrachtwagen. “Het is belangrijk totaaloplossingen te bieden”, zegt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks. “Het draait ook om onderhoud, financiering, verzekeringen en software. We moeten klanten de beste oplossing bieden, door bijvoorbeeld een vrachtwagen zo te specificeren dat hij de beste vecto-score krijgt.” Deze score bepaalt hoeveel kilometerheffing een transporteur moet gaan betalen. Schouten: “We moeten zorgen dat de aftersales klopt.”
Volgens Schouten is vanaf 2026 de TCO van een elektrische vrachtwagen beter dan die van een diesel. Dat komt met name door alle extra kosten die voor dieselvrachtwagens gaan komen. Dit jaar is een overgangsjaar. Elektrisch moet business as usual worden, stelt Schouten. Bij CSE komt men al aardig in de buurt. Binnenkort zijn veertien van de bijna honderd Volvo-vrachtwagens elektrisch. Schouten: “Wie nu bezig is met elektrisch, is het best voorbereid op de toekomst.”