Het afgelopen jaar zijn er in de Europese Unie 14,6 procent minder nieuwe bedrijfswagens geregistreerd dan in 2021. December 2022 sloot op een min van 5,1 procent ten opzichte van december 2021.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van koepelorganisatie van autofabrikanten Acea. De Europese bedrijfswagenmarkt was in 2022 uiteindelijk goed voor 1,6 miljoen voertuigen, wat zelfs nog minder was dan in het coronajaar 2020, toen er 1,7 miljoen werden afgezet. Acea wijt dit aan de aanhoudende ketenproblemen, waardoor er minder voertuigen konden worden geleverd dan er vraag was. Alle vier grote bedrijfswagenlanden lieten over 2022 verliezen in de dubbele cijfers zien. December liet voor Spanje (+15,2 procent) en Duitsland (+8,4 procent) dan tenminste nog een positieve afsluiting van het jaar zien. In Nederland gingen de verkopen in december zelfs met 17,9 procent omhoog, maar over het hele jaar stond er toch nog een dikke min van 9,7 procent.

Bestelwagens

Het grootste segment bedrijfswagens, dat van de bestelwagens, was in 2022 goed voor bijna 1,3 miljoen voertuigen in de hele EU. In december daalden de registraties met 5,1 procent tot een totaal aantal van 120.503 voertuigen. Substantiële winsten boekten Duitsland (+19,0 procent) en Spanje (+12,4 procent), terwijl de Franse (-14,6 procent) en Italiaanse (-11,5 procent) bestelwagenverkopen in december flink daalden.

In Nederland kenden de bestelwagenverkopen in december 2022 een flinke opleving met een plus van 21,4 procent ten opzichte van december 2021. Over heel 2022 ging de bestelwagenverkoop in de EU met 18,1 procent onderuit. Nederland presteerde met -13,5 procent iets beter.

Zwaar

Registraties in het segment zware bedrijfswagens (boven 16 ton) kwamen in december 1,9 procent lager uit dan in december 2021, voornamelijk door verliezen in grote markten als Duitsland (-18,8 procent), Polen (-10,4 procent) en Frankrijk (-6,7 procent). Spanje en Italië daarentegen lieten aanzienlijke stijgingen zien met respectievelijk +28,4 procent en +22,0 procent. In Nederland werden in december 3,4 procent minder zware bedrijfswagens geregistreerd.

Over heel 2022 werden 256.020 zware bedrijfswagens geregistreerd, wat een toename ten opzichte van 2021 betekende van 6,5 procent. Van de grote markten eindigde alleen Duitsland afgelopen jaar in de min (-0,9 procent). Nederland sloot 2022 af met een plus van 17,1 procent voor het zware segment.

Middensegment

In het middensegment gingen de registraties in de EU in december met 3,2 procent achteruit tot een totaal van 24.470 voertuigen. Hier gemengde resultaten met een plus van 30,2 procent voor Spanje, maar een min van 18,6 procent voor Duitsland. In Nederland gingen de registraties in het segment met 3,1 procent naar beneden.

Over heel 2022 liet de EU een plus zien van 3,5 procent, mede dankzij goede resultaten tussen augustus en november. Van de vier belangrijkste markten eindigden Duitsland (-3,5 procent) en Frankrijk (-1,0 procent) in de min, maar Spanje (+12,7 procent) dik in de plus. Nederland sloot 2022 in dit segment af met een plus van 13,2 procent.

Bussen

De markt voor nieuwe bussen kromp in de laatste maand van 2022 met 17,2 procent. In Spanje echter sprongen de registraties met +60,1 procent omhoog. Ook in Italië (+19,4 procent) was december een goede maand. Het was echter niet voldoende om de verliezen in Frankrijk (-26,3 procent) en Duitsland (-25,4 procent) te compenseren, twee landen die samen al bijna goed zijn voor de helft van de registraties van nieuwe bussen. In Nederland werden in december maar twee nieuwe bussen geregistreerd, een daling van 86,7 procent ten opzichte van december 2021.

Over heel 2022 kromp de Europese markt voor bussen met 5,1 procent, met minnen voor drie van de vier grote markten: Duitsland (-24,6 procent), Frankrijk (-14,2 procent) en Italië (-6,2 procent). In Nederland werdenin 2022 in totaal 237 nieuwe bussen geregistreerd, 29,9 procent minder dan in 2021.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties