De overheid wil de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens en de bijbehorende infrastructuur stimuleren met de SWiM-subsidie. Als gevolg daarvan heeft het Nederlandse zepp.solutions als tien exemplaren van hun waterstofvrachtwagen Europa verkocht.
Zepp.solutions uit Delft kondigt aan komende drie jaar tien exemplaren van hun Europa waterstofvrachtwagen te produceren. De voertuigen zijn gebaseerd of de Mercedes-Benz Actros met een dieselmotor. Waar de verbrandingsmotor echter zat, monteert zepp.solutions een fuel cell, die de vrachtwagen met waterstof elektrisch laat rijden. Hiermee heeft de Europa zo’n 700 kilometer bereik, zonder lange laadtijden.
De orders van tien stuks zijn een direct gevolg van de SWiM-subsidie. Met deze pot geld, die onlangs voor 2025 werd verhoogd naar 40 miljoen Euro, stimuleert de overheid de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens en hun infrastructuur. Voor een aanvraag moet een consortium gevormd worden, dat normaliter bestaat uit een waterstoftankstation, -leverancier en meerdere transportbedrijven. Vijf van deze consortia, opgezet in samenwerking met Teal, Fountain Fuel en Green Planet Pess, hebben tien exemplaren van de Zepp Europa besteld.
Zepp.solutions werd in 2017 opgericht en kwam voort uit een waterstofraceteam. Jonas Brendelberger, medeoprichter van zepp.solutions, zegt: “We zijn blij een rol van belang te kunnen spelen in deze transitie met onze Europa-trucks. Elk voertuig vervangt een vervuilende dieselmotor en voorkomt zo jaarlijks honderden tonnen CO2-uitstoot.”