Na de oorlog zagen de gebroeders Van Doorne een toenemende vraag naar vrachtwagens. Het eerste exemplaar, dat 75 jaar geleden de fabriek verliet, was het begin van een mooie toekomst voor het Nederlandse DAF.

In de eerste jaren na de oprichting in 1928 had het bedrijf zich vooral toegelegd op het maken van aanhangers. Dat veranderde in 1949, toen de DAF A30 werd gebouwd. Deze 3-tons vrachtwagen, met zeven kenmerkende strepen op de grille, was het begin van een mooi verhaal vol innovaties. Steeds liep DAF voorop. Het was één van de eerste merken met een cabine gericht op internationale transport, met een luxe slaapcabine. Ook was het één van de eersten met een kantelcabine, met een turbocompressor, met een extra hoog dak. De lijst met innovaties uit Eindhoven is lang.

“Hub en Wim van Doorne zouden hun ogen niet geloven, als ze de producten van 2024 zouden zien”, weet Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Tegelijkertijd zouden ze tevreden constateren dat onze trucks échte DAFs zijn: innovatief, kwalitatief hoogstaand en ontwikkeld voor de hoogste efficiency, maximaal chauffeurscomfort en ongeëvenaarde veiligheid. Ze zouden trots zijn. Net zo trots als ik dat ben op het verleden, op het heden en op onze plannen voor de toekomst.”

Nog altijd loopt DAF voorop. Al in 2018 kon het een elektrische CF leveren. Met de ruime XG+ cabine zijn de Eindhovenaren de enigen die echt gebruik maken van de mogelijkheden van nieuwe Europese regels. Op dit moment richt DAF zich op elektrische vrachtwagens, maar ook op waterstof-verbrandingsmotoren en autonomie. De eerste 75 jaar van DAF waren slechts het begin.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties