De verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) stegen van 76.415 naar 77.024 bedrijfsauto’s. Dit deel van de markt groeide, met 0,8% in 2017, veel minder sterk dan de verkopen door autobedrijven. De totale verkopen binnen beide kanalen groeiden met 2,7% naar 174.449 bedrijfsauto’s. VWE noemt de aantrekkende economie als een belangrijke reden voor de groeiende verkopen in 2017. Daardoor is er meer werk voor bedrijven.
Merk
Volkswagen was ook in 2017 het populairste merk. Hiervan werden er in 2017 ruim twee keer zoveel verkocht als van naaste concurrent Mercedes-Benz. Ook groeide de afzet van VW in 2017 meer dan de markt: 7,8 procent. De groei die ook Mercedes en de nummer drie Peugeot lieten zien, ging met name ten koste van Hyundai (-15,8 procent), Land Rover (-10,3 procent) en Nissan (-8,2 procent).
Model
Volkswagen voert met twee modellen de occasionverkoop top 10 aan: de Caddy en de Transporter. De occasionverkopen daarvan lieten in 2017 een plus zien ten opzichte van 2016 met respectievelijk 10,9 en 6,3 procent.
Export-import
De export van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 van 39.211 naar 40.255 bedrijfsauto’s, een groei van 2,7 procent. Ondanks deze positieve ontwikkeling ligt het exportvolume nog steeds fors onder het niveau van voor 2015, toen Oekraïne nog een grote afzetmarkt was. Nu versterkte Polen haar positie als grootste exportmarkt.
De import van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 met maar liefst 18,6 procent. De groei van de binnenlandse vraag stimuleert deze import. Bijna de helft van de occasions komt uit Duitsland. De import uit Frankrijk bleef in 2017 in verhouding wat achter. Naast Duitsland groeide import vanuit Slovenië, Denemarken, Tsjechië en Italië.