De elektrisch aangedreven T-pod werd medio 2017 al aangekondigd, maar sindsdien bleef het stil. Kennelijk niet zonder dat er op de R&D-afdeling wat gebeurde, want twee jaar na de oprichting van e-truckbouwer Eindride, door de Zweden Robert Falck en Filip Lilja, gaat het er dan toch van komen.

Verkeerscentrale

De T-pod is vanaf de start ontwikkeld voor autonoom, chauffeurloos rijden. De cabine ontbeert een stuurwiel en pedalen. Besturing kan ofwel via een computer of door een verkeerscentrale op afstand. Ingrijpen blijft dus te allen tijde mogelijk, maar uitgangspunt is dat de T-pod op eigen kracht van A naar B rijdt. Daarbij gaat het vooralsnog om buitengebieden; in een stedelijke omgeving gaat het, gezien de veel complexere rijcondities, om ‘remote control’.

Prototype

Het is de bedoeling de T-pod in te zetten aan de westkust van Zweden, tussen de havensteden Helsingborg en Gothenborg. Via de snelweg E20 is dat een afstand van ruim tweehonderd kilometer. Het prototype herbergt een batterijenpakket dat volgens de bouwers toereikend zou moeten zijn voor een enkele reis zonder bijladen.

De autonome truck meet zeven meter, heeft een vervoercapaciteit van vijftien standaardpallets en brengt bij volledige belading circa twintig ton op de weegschaal. Lidl wil er komende herfst mee van start in Zweden. De afwezigheid van geluid en emissie zijn voor de supermarktketen de belangrijkste drijfveren.

Ambitie

Einride zegt in 2020 in eigen land tweehonderd autonome T-pod’s op de weg te willen hebben. Het is de ambitie om tegen het jaar 2035 de uitstoot van broeikasgassen in Zweden met veertig procent te verminderen.  De afgelopen tijd hebben ook Tesla, Daimler, Volvo en Paccar laten weten dat hun R&D-afdelingen bezig zijn met zelfrijdende trucks.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties