De vrachtwagens van textielketen Zeeman rijden heel Europa door. Het bevoorraden van de 1.340 winkels doet het bedrijf grotendeels in eigen beheer. Hierbij is een onderhoudscontract onmisbaar, stelt men bij Zeeman.
Zeeman mag dan wel typisch Nederlands zijn, ook in Spanje, Oostenrijk en Portugal kun je de geelgekleurde winkels tegenkomen. Al deze winkels worden met eigen -eveneens felgele- vrachtwagens van nieuwe koopwaar voorzien vanuit het centrale distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. “Al onze winkels proberen we twee keer per week te bevoorraden”, aldus fleetmanager Lucinda Vermond. “Daarvoor is een goed onderhouden wagenpark essentieel. Een onderhoudscontract biedt zekerheid.”
Automatische melding
“Onze winkels bevoorraden wij dag en nacht, grotendeels met onze eigen chauffeurs en wagenpark. Zo hebben we maximale controle over het logistieke proces”, vertelt Vermond. “Om ervoor te zorgen dat het logistieke proces goed verloopt, is een goed onderhouden en veilig wagenpark voor ons essentieel. Daarom kiezen we bij Zeeman standaard voor een onderhoudscontract.” Dit geeft Zeeman zekerheid over reparaties en onderhoud, alsook over de kosten.
De vrachtwagens van Zeeman rijden tussen de 100.000 en 120.000 kilometer per jaar. “Met het onderhoudscontract krijgt elke truck precies het onderhoud dat nodig is voor de inzet. Als een truck toe is aan een servicebeurt dan krijgen we automatisch een melding en dan plannen we de truck in overleg met de dealer in voor een werkplaatsbezoek.”
Preventief
Preventief onderhoud is hierbij erg belangrijk. De dealer heeft inzicht in de staat van de vrachtwagen en kan anticiperen op problemen. Vermond: “Soms krijgen we een telefoontje omdat ze zien dat een truck een motorstoring of een AdBlue-storing heeft, nog voordat er überhaupt een waarschuwingslampje brandt op het dashboard. Al naar gelang de ernst van de storing kan een voertuig dan preventief naar binnen worden geroepen om het probleem te verhelpen. Dat voorkomt stilstand.”
Als een vrachtwagen in het buitenland is, wordt eerst met de dealer in Nederland gekeken wat nodig is. Eventueel kan een afspraak gemaakt worden met een vestiging in het buitenland. “Het is voor een chauffeur al vervelend als je onderweg met een probleem staat, en helemaal als dat in het buitenland gebeurt en je de taal niet spreekt. Voor ons en de chauffeurs is het dan heel prettig dat we bij een calamiteit van A tot Z worden geholpen”, aldus Vermond.