Scania begon in connectiviteit te investeren in het begin van de jaren 2000, toen de eerste digitale Fleet Management systemen werden gelanceerd. In die tijd werd informatie, verkregen via de elektronische beheersystemen van de voertuigen, gebruikt om brandstofverbruik en slijtage te analyseren en om het gedrag van de bestuurders (schakelen, remmen of toerental) te bestuderen.
Deze gegevens vormden de basis voor Scania Driver Training, die later werd aangevuld met de coachingdienst voor chauffeurs van Scania, vandaag de sleutelelementen in het ‘Ecolution by Scania’-concept waarmee de vervoerder zijn brandstofverbruik met tien tot vijftien procent kan verminderen. Voor voertuigen voor internationaal vervoer die 200.000 km per jaar rijden, kan dit een jaarlijkse besparing van zo’n 10.000 euro in brandstofverbruik betekenen.
Verbonden werkplaatsen
Ook de werkplaatsen van Scania maken nu gebruik van de connectiviteitstechnologie om informatie over het voertuig op afstand te lezen en het voertuig te evalueren, zodat de stilstandtijd zo kort mogelijk kan worden gehouden bij geplande bezoeken aan de werkplaats en noodservice op de weg.
De volgende stap in de ontwikkeling van een meer efficiënte communicatie met het voertuig is onderhoud en herstelling op basis van het specifieke gebruik van het voertuig en de rijstijl in plaats van enkel op basis van rijafstand, zoals gebruikelijk is in de sector.
Scania ziet de ontwikkeling van elektronische controlesystemen als een kernactiviteit en de informatie van connected vehicles als een strategisch voordeel.
Scania Watch
Eind 2014 werd de Scania Watch gelanceerd, het allereerste draagbare device in de vrachtwagensector. De Scania Watch is een polshorloge waarop de bestuurder op afstand gegevens over het voertuig kan lezen, maar ook informatie kan verkrijgen over rij- en rusttijden of zijn fysieke conditie. De ontwikkeling van wearables bij Scania zal geleidelijk aan verder evolueren en het dagelijkse leven van de bestuurders vergemakkelijken, zowel tijdens het werk als in hun vrije tijd.
“De Scania Watch is het eerste voorbeeld van onze ontwikkeling van connected services, die veel verder gaat dan communicatie met het eigenlijke voertuig en zijn elektronische systemen. In de toekomst zullen transportbedrijven en chauffeurs maar twee keer op een toets moeten drukken – een keer om hun telefoon of tablet aan te zetten en een klik op het icoon van Scania – om eender wat te kunnen bestellen, van een onderhoudsbeurt in de werkplaats tot een hapje eten of andere diensten tijdens hun volgende halte”, aldus Mattias Lundholm, hoofd van de bedrijfseenheid Connected Services & Solutions van Scania.