Roli Container Logistics maakt voor de opvolging van het wagenpark gebruik van verschillende oplossingen van Webfleet. Hiermee claimt het bedrijf een vermindering van het brandstofverbruik te hebben gerealiseerd van 4 procent. Door zuiniger te rijden, kunnen ze bovendien langer gebruikmaken van hun materieel.
“Aangezien brandstof een van de weinige fluctuerende kosten is, helpt het ons enorm om daar dankzij het systeem van Webfleet zoveel mogelijk op te besparen”, zegt Ed Roest, directeur Roli Container Logistics.
Systeem
Op dit moment worden de tachograaf-manager en de assets om reefer containers te monitoren gecombineerd met dashcams in de trucks. Dankzij de tachograaf-manager kunnen de rij- en rusttijden van de chauffeurs makkelijker opgevolgd worden. Daarnaast helpen de dashcams om de veiligheid van de chauffeurs te waarborgen. De oplossing om reefers te monitoren zorgt ervoor dat bij de gekoelde containers niet langer handmatig moet worden gecontroleerd of de motor al dan niet draait. Zodra de motor uitvalt of wordt uitgezet, komt er een pop-up binnen die bevestiging vraagt.
“We hebben al een vrij compleet systeem, maar er staan zeker nog een aantal zaken op de planning. Zo willen we in de toekomst kijken om een voertuigcheck te implementeren, zodat de chauffeur elke ochtend zijn voertuig kan controleren aan de hand van een vaste checklist die aangeleverd wordt”, aldus Ed Roest.
Gebruiksvriendelijk
“Het platform van Webfleet is heel gebruiksvriendelijk”, vertelt Kees de Koeijer, hoofd planning bij Roli Container Logistics. “De inzichten die we uit de data en rapportages halen zijn duidelijk op te volgen met de OptiDrive-module. Hierin kunnen we meteen zien of een chauffeur een goed brandstofverbruik aanhoudt of geen absurde rem- of extreme stuurmanoeuvres uitvoert. Door middel van het CAN-bussysteem zien we bovendien onmiddellijk wanneer een voertuig onderhoud nodig heeft, wat dan weer een verschil maakt in de downtime van onze voertuigen.”