Volvo Trucks voegt nieuwe services toe aan Volvo Connect, het online platform voor digitale diensten van het merk. Met Charging Management heeft een ondernemer inzicht in het laden van elektrische vrachtwagens op eigen terrein.
Vorig jaar introduceerde Volvo Trucks al Volvo Open Charge als onderdeel van Volvo Connect. Deze service helpt transportbedrijven bij het vinden van en toegang krijgen tot openbare laadstations, waaronder de laadstations van Milence, waar Volvo Trucks onderdeel van is. Deze dienst moet het laden onderweg voorspelbaarder en betrouwbaarder te maken.
Nu voegt Volvo hier Charging Management aan toe, dat zich juist richt op het laden op eigen terrein en niet bij publieke laadpalen. Met de nieuwe dienst hebben bedrijven inzicht in hun laadactiviteiten. Zo zien ze niet alleen de laadstatus van hun elektrische vrachtwagens, maar kunnen ze het laden ook plannen. Op basis van het tijdstip dat de vrachtwagen opgeladen moet zijn, kan het startmoment bepaald worden. Als het vooraf ingestelde plan niet wordt gehaald, krijgt de gebruiker een notificatie.
“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij,” zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks.