In 2024 en 2025 moeten (bij internationaal rijdende voertuigen) achtereenvolgens alle analoge, digitale en eerste generatie slimme tachografen vervangen worden door een tweede generatie slimme tachograaf. In 2026 zijn ook de bedrijfswagens boven de 2,5 ton aan de beurt.
Partnercontent
Deze veranderingen zijn onderdeel van de Mobility Package. Hiermee komt een enorme hoeveel werk af op de bedrijfswagenwerkplaatsen waar de tachografen moeten worden vervangen. Hoe bereid je je slim voor op de verplichte retrofit?
Retrofit huidige tachografen:wat heb je nodig?
De retrofit van de huidige tachografen is in volle gang, maar de tijd gaat snel en de verplichte data voor invoering staan vast. Welke tachograaf(kit) en welke KITAS zijn benodigd voor het uitvoeren van de retrofit van het voertuig? Dat is afhankelijk van wat er reeds in het voertuig zit. Vooral bij de KITAS-sensoren moet er goed gekeken worden naar de te vervangen KITAS. Nieuw op kenteken gezette voertuigen zijn al voorzien zo’n nieuwe tachograaf, maar hoe zit het bij bedrijfswagens die al langer rondrijden? Bij bedrijfswagens die zijn uitgerust met de analoge of digitale tachograaf, moet het vervangen van de tachograaf vóór eind 2024 gebeuren. Bij bedrijfswagens, met een smart tachograaf van het type 1, moet dit voor 21 augustus 2025. Bedrijfswagens tussen de 2,5 en 3,5 ton hebben de tachograafverplichting per 1 juli 2026. Deze retrofit geldt uitsluitend voor voertuigen die grensoverschrijdend commercieel transport verrichten.
Bij bedrijfswagens boven de 3,5 ton zal de inbouw relatief eenvoudig zijn. Deze voertuigen zijn vaak al voorbereid op de tachograaf. Wel moet daarbij goed gelet worden op de plaatsing van de DSRC-antenne en de KITAS-sensor. Bij bedrijfswagens tussen de 2,5 ton en 3,5 ton zal de inbouw wat meer tijd en aandacht vragen, omdat deze voertuigen grotendeels niet zijn voorbereid op de plaatsing van tachograaf, DSRC en KITAS. Wil je tachografen inbouwen en ijken? Dan moet je als bedrijf beschikken over de juiste gereedschappen, materialen en dien je gecertificeerd zijn. Dit laatste geldt ook voor de betreffende technicus die de werkzaamheden uitvoert, deze krijgt daarvoor een werkplaatskaart. Daarnaast komt er een hoop regelgeving op je af. Als partner van VDO, helpt AA-Equipment Support je graag bij het inbouwen, ijken en onderhoud van tachografen.
Begin op tijd
Eind 2024 komt snel dichterbij en er zijn nog veel vrachtwagens om te bouwen. Hoe groter de vraag wordt, hoe lastiger het wordt om op tijd de materialen in de werkplaats te hebben. Het wachten tot het laatste moment kan tot een enorme piek leiden wat, ook gezien de huidige personeelstekorten, zal leiden tot overbelasting van de werkplaatsen en werknemers. Door deze werkzaamheden af te stemmen met je klanten, kunnen voertuigen tijdig ingepland worden voor deze aanpassing. En als het dan ook nog eens tezamen met de verplichte tweejaarlijkse ijking kan plaatsvinden, is het tijdsverlies voor de transporteur minimaal.
Bestel tijdig voldoende voorraad van de smart tachograaf type 2 en KITAS-sensoren. VDO heeft een Mobility Package Kit beschikbaar. Dit is een complete tachograafkit, bestaande uit de VDO DTCO 4.1 in Z1- of Z2-uitvoering, een DSRC-kabel, -antenne en -afdekking. Naast deze kit is alleen nog de juiste KITAS-sensor benodigd. Samen met onze ondersteuning, heb je alles voor elkaar om snel en efficiënt te werk te kunnen gaan.
Ook in het geval van de Mobility Package is een goede voorbereiding het halve werk. Naast de VDO-tachografen, leveren we ook alle andere apparatuur en software die je nodig hebt bij het ijken van de tachograaf. Of je nu transporteur bent met eigen vrachtwagens of een (aspirant) Tachograaf Service Partner (TSP). Wil je ook tachografen gaan inbouwen en ijken? Wij begeleiden je graag bij het gehele proces van eerste inventarisatie van wat jouw werkplaats en technici in de basis nodig hebben om efficiënt, vertrouwd en met plezier te kunnen werken, t/m implementatie en volledige ondersteuning door onze CLEVER-vakspecialisten.
Wat zit eraan te komen?
1 augustus 2024
Alle Europese controlerende instanties
moeten zijn uitgerust met apparatuur voor het op afstand lezen van tachograafgegevens.
31 december 2024
Bewaarplicht voor chauffeur activiteiten van laatste 56 kalenderdagen.
31 december 2024
Retrofit voor alle Annex 1B-tachografen naar Gen2v2 tachografen (internationaal vervoer).
21 augustus 2025
Retrofit alle Gen2v1
tachografen naar Gen2v2 tachografen (internationaal vervoer).
1 juli 2026
Tachograafplicht voor voertuigen > 2,5t.
Meer weten? Neem contact op met AA-Equipment Support.
Foto boven: De VDO DTCO 4.1 Mobility Package Kit.