Op het PartsXpert What’sNeXt Congres ging het vreemd genoeg eigenlijk niet over onderdelen of accessoires. Leden van PartsXpert, TruckXL en FleetXL kregen in het Louwman Museum in Den Haag een ander verhaal te horen. Hierbij draait het allemaal om die ene grote vraag voor de sector: what’s next?

Er is veel onzekerheid in de markt volgens Thies Elbertsen. De Formule Manager treedt tijdens het PartsXpert What’sNeXt Congres op als gastheer en spreker. Direct wordt in de zaal met genodigden driftig geknikt: de vertegenwoordigers van vrachtwagenwerkplaatsen herkennen het. “Er is bij werkplaatsen wel sprake van omzetgroei, maar dat is vooral omdat de kosten hard gestegen zijn. Onderdelen maar ook arbeid zijn veel duurder geworden. Veel werkplaatsen zien een volume dat lager is dan voorheen.”


‘Samen kunnen we jullie helpen in het vinden van nieuwe monteurs’
–Thies Elbertsen, Formule Manager PartsXpert


Toch is er zeker niet alleen slecht nieuws, zo verzekert Elbertsen. “We zien dat de nieuwverkopen tegenvallen. Er worden fors minder vrachtwagens verkocht. Voor ons is dat gunstig, want het betekent dat oude voertuigen langer doorrijden. Hierdoor zal er meer werk zijn voor werkplaatsen en zal de vraag naar onderdelen stijgen.” Elbertsen ziet meer positieve ontwikkelingen. Onlangs is de rente verlaagd. Dit is een duidelijk teken dat de markt gaat aantrekken. Met name voor de opleggermarkt belooft 2025 een goed jaar te worden, zo is de verwachting. Voor bedrijven liggen hier kansen om te investeren.

Personeelstekort

Desondanks is er één onderwerp dat als zwaard van Damocles boven de hele sector hangt: het personeelstekort. Elke werkplaats heeft tekort aan monteurs en ander personeel. Dit staat groei van het bedrijf en van de sector in de weg. Elbertsen vertelt de zaal dat alleen samenwerken helpt om het personeelstekort aan te pakken. Monteurs weghalen bij andere werkplaatsen is niet de oplossing: er moeten nieuwe monteurs bijkomen. TruckXL wil hier een belangrijke rol in spelen.

“Dit jaar zijn we als TruckXL zichtbaarder geweest dan ooit”, vertelt Elbertsen over 2024. “Marketing is super belangrijk. We moeten zichtbaar zijn.” De werkplaatsformule is te vinden geweest in magazines, online en zelfs op televisie. Trots wordt een aflevering van RTL Transportwereld getoond, waarin garagebedrijf Truck Westland uit Honselersdijk uitweidt over de TruckXL-formule. Eigenaar Johan van den Berg vertelt over de samenwerking, de opleidingen en trainingen, maar vooral over het personeel. Dat is namelijk het meest belangrijk.

Mooie auto’s en goed eten, maar de aanwezigen kwamen vooral om elkaar te spreken.

Employer branding

Ook in 2025 speelt marketing een belangrijke rol, met name bij TruckXL. “We moeten laten zien wie we zijn en wat we doen”, vertelt Elbertsen. “De jonge generatie kent ons nog niet, maar dat gaat veranderen.” Om dat te bereiken, wordt er een grote campagne opgezet voor social media. “TruckXL was al aanwezig op Instagram, Facebook, Linked­In, maar nu zijn we voor het eerst ook op TikTok”, legt Elbertsen uit. “Daar zitten immers de jongeren. We hebben al een aantal korte video’s gemaakt. Hierin laten we zien hoe mooi het is om voor ons te werken.”


Monteurs weghalen bij andere werkplaatsen is niet de oplossing: er moeten nieuwe monteurs bijkomen.


Om de vacatures via social media onder de aandacht te brengen, is de hulp ingeschakeld van Bureau Aangenaam. Contentmarketeers Leonie van der Veen en Sharonne Knoops van dat bedrijf leggen uit hoe dat in zijn werk gaat. “Employer branding is nodig om personeel te vinden”, aldus Van der Veen. “Alleen op die manier kun je opvallen tussen alle andere werkgevers die op zoek zijn naar nieuw personeel.” Ze laat zien dat 64% van de werknemers open staat voor een andere baan, maar slechts 11% is actief op zoek. “De rest is latent. Daarvoor moet je dus meer moeite doen”, legt ze uit.

“Simpel een berichtje plaatsen op social media werkt niet”, vertelt haar collega Knoops de zaal. “Om kandidaten te laten solliciteren, is een hele campagne nodig. Hierbij staat de candidate journey centraal, oftewel de reis die de kandidaat aflegt.” De twee dames laten zien dat er een hele wetenschap achter deze gedachte zit. Eerst moet je mogelijke kandidaten kennis laten maken. Als ze vervolgens interesse hebben, dan kun je ze informeren. Daarna kun je ze vacatures aanbieden.

De organisatie had een informatief maar ook leuk programma opgesteld.

Breder publiek

“Samen kunnen we jullie helpen in het vinden van nieuwe monteurs”, legt Elbertsen uit. Met aanwezigheid in de media kan een heel nieuw publiek bereikt worden. PartsXpert, TruckXL en FleetXL bekend maken bij een breder publiek kan leiden tot de aanmelding van nieuwe monteurs, vooral als actief gestuurd wordt op een sollicitatie. Alle leden en de hele sector profiteren van deze inspanningen. Tijdens het PartsXpert Congres is het duidelijk: het bereiken van jongeren om ze te bewegen monteur te worden, heeft op dit moment de hoogste prioriteit.

Samenwerking is natuurlijk sowieso een belangrijk onderwerp op het congres. Voor de eerste spreker het podium beklimt, is al uitgebreid de gelegenheid geweest om te netwerken. De aanwezigen stellen dit erg op prijs: het zien en spreken van hun collega’s is één van de belangrijkste redenen om naar het PartsXpert Congres te komen. “Samen staan we sterker”, stelt Elbertsen. “Dit is een belangrijke basis van onze organisatie.”

Hulp belonen

Om deze reden kunnen leden binnenkort in een Whatsapp-groep op eenvoudige wijze kennis met elkaar delen. Ze kunnen er vragen stellen, maar ook tips uitwisselen. Als iemand een handigheidje heeft uitgevonden, bijvoorbeeld een werkwijze of een stuk gereedschap, dan kunnen anderen hiervan profiteren. Ook het PartsXpert platform Connects speelt hierbij een belangrijke rol. Bijna alle grossiers bieden dit platform voor truckonderdelen al aan bij hun klanten. Regelmatig worden hier nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd. Zo kunnen gebruikers heel eenvoudig onderdelen zoeken aan de hand van het VIN-nummer. Elbertsen is hier erg trots op: “Dit is de volgende stap in professionalisering.”


‘Veel werkplaatsen zien een volume dat lager is dan voorheen.’
–Thies Elbertsen, Formule Manager PartsXpert


Samenwerking wil men ook bevorderen door een spaarsysteem op te zetten. Als een TruckXL-lid een ander lid uit de brand helpt door pechhulp te bieden, krijgt deze een spaartegoed. Op dit moment werkt men aan de precieze invulling daarvan, en aan de naam, maar het gaat er zeker komen. Dit spaartegoed vormt een krediet voor als er in de toekomst een externe pechhulppartij ingeschakeld moet worden. “We gaan bedrijven belonen als ze elkaar helpen”, aldus Elbertsen. “Dit doen we om de samenwerking te bevorderen, maar natuurlijk ook voor de klant. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de klant geholpen wordt.”

Uiteraard is op het PartsXpert What’sNeXt Congres ook tijd voor ontspanning. Het Louwman Museum is hier de perfecte locatie voor. De gasten vergapen zich aan al het moois in de uitgebreide collectie van bijzondere automobielen. Daarna is een uitgebreid diner, dat ook weer gelegenheid biedt tot netwerken. Wat veel gasten echter ook bijblijft, is het hilarische optreden van De Speld Live. Dit satirische programma draagt geheel eigen oplossingen aan voor uitdagingen van leden. Zo stellen de presentatoren dat de functie monteur voortaan als IT-functie gepromoot moet worden om meer jongeren te bereiken. De hoge werkdruk in de werkplaats zou volgens de cabaretiers eenvoudig te verlagen zijn door apk-keuringen uit te voeren zonder het voertuig te inspecteren. Je vraagt je af: What’s NeXt?

Foto boven: Het PartsXpert What’sNeXt Congres kende een mooie opkomst.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties