Net zoals Daimler met TruckCharge richt Scania een bedrijf op waarin het alle laadoplossingen bundelt: Erinion. Hiermee wil het klanten helpen aan de juiste laadinfrastructuur.
Alleen elektrische vrachtwagens verkopen is niet voldoende: klanten moeten ook geholpen worden met de laadinfrastructuur. Met de juiste oplossing kunnen klanten veel geld besparen en hun elektrische vrachtwagen sneller terugverdienen. Volgens Scania is deze dienst onmisbaar om de elektrificatie van het transport te versnellen en zo de gestelde duurzaamheidsdoelen te behalen.
Onder de naam Erinion biedt het bedrijf laadoplossingen aan klanten. Hierbij maakt het niet uit of deze een elektrische vrachtwagen van Scania bezitten: Erinion is niet merkgebonden. In eerste instantie richt het nieuwe bedrijf zich op zes Europese landen, waaronder Nederland. Later volgt een wereldwijde uitrol. In eerste instantie richt het zich op het inrichten van zo’n 40.000 nieuwe laadpunten, een aantal dat in 2030 bereikt moet zijn.
Erinion richt zich op particuliere en semi-publieke laadpalen, degene dus op het terrein van bedrijven zelf. Scania verwacht dat dit de belangrijkste laadmogelijkheden voor elektrische vrachtwagens worden. Ze bieden klanten duidelijkheid over de kosten en maken het mogelijk het opladen beter te plannen. De oplossingen van Erinion zijn modulair en kunnen dus eenvoudig afgestemd worden op de situatie van de klant.