Beneparts telt bijna vijftig personeelsleden en zo’n twintig miljoen euro omzet. Daarmee biedt de combinatie van Beneparts en Wijlhuizen beide partijen veel toegevoegde waarde. Stefan Govers, directeur Beneparts legt uit: “We zullen het gamma direct dit jaar kunnen uitbreiden met het gamma truck- en trailer-opbouwdelen dat Wijlhuizen al voert. Ook de digitale Wijlhuizen Connects catalogus en bestelomgeving zullen we gaan omarmen, misschien al eind dit jaar.”
Richting 100 miljoen
De overname brengt de gezamenlijke omzet een flink stuk in de richting van de honderd miljoen die in het vijfjarenplan van de holding omschreven staat. Jim Bronkhorst, directeur Wijlhuizen, motiveert de beweegredenen: “Wil je de komende jaren kunnen blijven meedoen dan is schaalgrootte onontbeerlijk. Met honderd miljoen euro omzet zit je Europees gezien in de middenmoot en kun je je prima handhaven. Voor de kleineren wordt het een stuk lastiger.”

Beneparts is, net als Wijlhuizen, lid van Group Auto en de grossiersformule G-truck. De culturen liggen daarmee dicht bij elkaar en de teams kennen elkaar goed, waardoor samenwerking voor de hand lag. “Wijlhuizen heeft in Nederland veel ervaring met formules zoals Top Truck. We hebben in België daar altijd wat minder animo voor kunnen vinden. Met de overname hopen we in België te profiteren van de ervaringen in Nederland.”
Als onderdeel van de internationaal actieve dealerholding LenGo automotive group was Beneparts enigszins een vreemde eend in de bijt. Na de overname van Beneparts gaat LenGo zich concentreren op het uitbouwen van de dealeractiviteiten. De groep is in Nederland, Litouwen, Polen en Rusland actief met merken zoals DAF, Fiat, Ginaf, Iveco, Kögel en LAG. Met name in Polen staan nieuwbouwactiviteiten op de rol.