De oplaadinfrastructuur is ondermaats. Dat lijkt een probleem te worden voor veel bedrijven die willen opschalen in elektrisch transport.
Dat zegt Machiel Bode, sectorspecialist transport, logistiek en mobiliteit bij ING. “Het grootste probleem voor elektrisch vervoer ligt in de beperkte capaciteit van het energienet. Het overstappen naar groene elektriciteit is een grote uitdaging voor netbeheerders, waarvan de kosten in de miljarden zullen lopen en de doorlooptijden tien tot vijftien jaar kunnen zijn.”
Verantwoordelijkheid
“Netbeheerders hebben moeite met het inschatten van de capaciteitsbehoefte in de markt, zoals waar en wanneer de vraag zich zal ontwikkelen. Dat maakt het voor netbeheerders moeilijk om tijdig te investeren in het netwerk om de gewenste capaciteit te kunnen leveren. Ondanks die onzekerheid hebben netbeheerders gezien de lange doorlooptijden nu de verantwoordelijkheid om tijdig investeringen op te starten in het netwerk om zo tijdig de gewenste capaciteit te kunnen leveren.”
Machiel Bode wijst op de noodzaak van overheidsstimulering om de transitie naar elektrische vervoer te bewerkstelligen, zeker in het licht van de hoge inflatie, de dalende volumes en de lage marges in de transport- en logistieke sector. “Netbeheerders gaan pas specifiek op een locatie verzwaren als er aanvragen zijn. Dan helpt het niet als de business case van zero-emissievrachtwagen nog niet sluitend is. Het lage rendement van investeringen in zero-emissievoertuigen remt de bereidheid van transportondernemers om risicovolle investeringen te doen.”