Feestelijk opende Cornelissen Groep vandaag een nieuw laadplein in Tilburg. Voorbereidingen hiervoor begonnen jaren geleden al. Vandaag plukt Cornelissen de vruchten van die vooruitziende blik. “We moeten niet wachten, maar bouwen.”
Dat de Cornelissen Groep voorloopt in de energietransitie in het transport, blijkt uit de opening van een eigen laadplein midden in de logistieke hub in Tilburg. De bouw was alleen mogelijk omdat men 2,5 jaar geleden al begon met het regelen van de stroomaansluiting, toen netcongestie nog niet zo’n groot probleem was. Het laadplein telt acht lanen met elk een ABB-snellader van 175 kW. Dit kan opgeschaald worden naar vier keer 350 kW als nodig.
“We zitten in de grootste transitie van de afgelopen honderd jaar”, vertelde CEO Mark van der Drift de aanwezigen bij de opening. “Alleen een elektrische vrachtwagen kopen heeft niks te maken met die transitie. Het gaat om een heel systeem, van laadinfrastructuur tot algoritmes die bepalen wanneer een voertuig moet laden.” Volgens Van der Drift is het laadplein niet alleen van Cornelissen. De opdrachtgevers van het transportbedrijf hebben hier een groot aandeel in. “Zonder klanten was dit laadplein er niet geweest.”
Het laadplein in Tilburg is dan ook toegankelijk voor iedere transporteur. Zelfs heeft Cornelissen een handvol elektrische vrachtwagens. Deze zomer worden enkele elektrische Volvo’s geleverd. Volgend jaar volgen vijftig DAFs en Mercedessen. Het bedrijf gelooft dat het de laatste vrachtwagen op diesel al heeft gekocht. In de toekomst rijden alle nieuwe vrachtwagens van Cornelissen op bio-LNG, elektriciteit of eventueel waterstof. Van der Drift: “We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50% CO2-reductie tegen 2028 door te investeren in een duurzaam wagenpark en zero-emissie oplossingen. Vernieuwen is iets heel anders dan verbeteren. Alleen samen kunnen we het verschil maken.”