De Belgische logistiek dienstverlener Eutraco ontving ondanks het eerste exemplaar van de Mercedes-Benz eActros 600. Het bedrijf uit Willebroek heeft er vijftig besteld.

“We hebben fundamenteel de keuze gemaakt om volop in te zetten op de verduurzaming van onze vloot. Duurzaam transport met elektrische vrachtwagens is wel degelijk mogelijk, tegen dezelfde kostprijs als vrachtwagens op diesel”, zegt CEO Serge Gregoir. Eutraco wil op korte termijn de derde grootste logistieke speler worden op de Belgische markt en de eActros 600 moet dit mogelijk maken.

Op dit moment telt Eutraco 160 eigen dieselvoertuigen die in de Benelux en Frankrijk allerhande goederen transporteren tussen de klanten en de eigen en/of externe warehouses. Maar vanaf volgend jaar is diesel een aflopend verhaal. Eutraco zet volop in op de elektrificatie van zijn vloot. Eind 2025 zullen de eerste van in totaal 50 elektrische vrachtwagens door Ghistelinck Autobedrijven worden geleverd. Hiermee is een investering van 14 miljoen euro gemoeid. Eutraco elektrificeert zo in één stap een derde van zijn vloot. De dieselvrachtwagens zullen dus stap voor stap verdwijnen.

TCO

“Het is voor ons een duidelijke, strategische keuze om volop te gaan voor duurzaam transport. In tegenstelling tot vrachtwagens op waterstof, staan vrachtwagens die rijden op elektriciteit technologisch al heel ver. Ze hebben een actieradius van 500 km en kunnen snel opgeladen worden, wat perfect past binnen onze kernactiviteit”, aldus Gregoir.

Geen enkele andere logistieke speler heeft tot dusver zo’n grote vloot aan elektrische vrachtwagens. Gregoir: “We menen het echt met onze focus op vergroening van de vloot. We merken ook dat onze klanten wel degelijk interesse tonen in duurzaamheid en koolstofneutraliteit. Het is onze opdracht en morele verantwoordelijkheid om daar voor te zorgen, en dat tegen dezelfde prijs. Wij garanderen onze klanten dat we hun CO2-uitstoot reduceren met een duidelijk becijferd aantal ton.”

Bij aankoop is een elektrische vrachtwagen duurder dan een dieselmodel. Eutraco meent dat de investering zich in acht jaar terugverdient. De verschillende sites van Eutraco worden op termijn verder uitgerust met laadpalen, laadpleinen en grote batterijen. Dat maakt dat alle vrachtwagens op de eigen sites kunnen worden opgeladen. Dit gebeurt tot 75% via groene stroom van de eigen zonnepanelen in combinatie met de eigen batterijsystemen. Begin volgend jaar start de productie van de Mercedes-Benz eActros 600 volledig op. Tegen eind 2025 zal het merendeel van de bestelling in gebruik genomen zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Watthub opent laadplein op Maasvlakte
20 maart 2025
Hulp op evenementen dankzij bijzondere Scania
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
Meest bekeken berichten
Recente reacties