Al dagenlang levert het discussie op in België: busmaatschappij De Lijn heeft 92 elektrische bussen besteld bij BYD. Veel partijen zijn er niet blij mee.

“Ontgoochelend”, noemt de vakbond ABVV het. “Ik begrijp dat dit order iets goedkoper zal geweest zijn, maar de Vlaamse regering neemt de maatschappelijke kosten niet mee in rekening”, zegt Hans Vaneerdewegh van de vakbond. Hij had veel liever gezien dat een lokale partij de order had gekregen.

Werkloos

Vreemd is deze mening niet. De Belgische busfabrikant Van Hool, waar De Lijn in het verleden regelmatig bestelde, heeft het erg moeilijk. Zo’n 65% van de 2.300 werknemers van het bedrijf is economisch werkloos. Van Hool had de opdracht daarom graag gehad, en vindt de keuze voor BYD onbegrijpelijk. “Van de overheid krijgen wij de opdracht lokaal te kopen, maar De Lijn koopt Chinese bussen”, aldus de busbouwer.

Ook VDL Roeselare, onderdeel van het Nederlandse VDL, zag de order aan zijn neus voorbij gaan. In 2022 kreeg het bedrijf nog 2 miljoen Euro voor een nieuwe fabriek, om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Desondanks kreeg BYD de order voor de 92 bussen, die door de Chinese fabrikant overigens in Hongarije worden gebouwd.

Concurrentievervalsing

Het busbedrijf zelf blijft achter de beslissing staan. Volgens De Lijn zijn de bussen van BYD beter, goedkoper en sneller leverbaar dan die van de concurrenten. Volgens Vaneerdewegh heeft De Lijn vooral naar de voorkant gekeken, maar is men de aftersales vergeten. “De snelle levering, dat begrijp ik, maar daar tegenover staat de nazorg”, zegt hij. “Als er morgen iets scheelt met zo’n bus, denk ik dat het makkelijker is dat er in Vlaanderen een bedrijf is dat het onderhoud kan doen in plaats van een bedrijf met een vestiging in Hongarije.”

Ook wijzen critici men naar het onderzoek van de Europese Commissie inzake inmenging van de Chinese Staat. Het zou vooral vanwege subsidies zijn dat de BYD bussen zo goedkoop zijn. Dit zou de vrije markt in de weg staan. Aan de andere kant zou je de keuze voor BYD ook kunnen zien als marktwerking: een verplichting lokaal te kopen gaat ook tegen het principe van vrije markt in.

Sowieso is een order van 92 bussen een druppel op een gloeiende plaat. Volgens experts moeten er in Vlaarderen tot 2035 zo’n 2.500 dieselbussen vervangen worden voor zero-emissie exemplaren. Eerst mogen de bussen van BYD zich bewijzen in België. Als het net zo’n debacle wordt als bij het Nederlandse Keolis in 2022 zullen de Chinese bussen weinig populair worden. Zo niet, dan heeft De Lijn misschien wel een goede beslissing gemaakt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties