Dankzij investeringsovereenkomsten met Ya II Pn (Yorkville) kan Sono Motors, de Duitse leverancier van zonneceltechnologie, zijn bedrijfsactiviteiten nog zeker tot eind 2024 voortzetten.
Sono Motors betrad de markt met een eigen zonnecelauto, vergelijkbaar met de Lightyear, maar net als de Nederlandse bouwer van zonnecelauto’s bleek dit ook voor Sono een brug te ver. Het bedrijf concentreert zich nu op het aanbieden van retrofit zonneceltechnologie, bijvoorbeeld op bedrijfswagens, die daarmee gedeeltelijk in hun energiebehoefte kunnen voorzien.
“De afgelopen maanden zijn voor iedereen bij Sono Motors vermoeiend geweest, maar tegelijkertijd ontzettend leerzaam. Nu is het tijd om wat we geleerd hebben om te zetten in succes. Ons ervaren team staat te popelen om verder te werken aan onze visie en heeft zichzelf overtroffen en de afgelopen maanden nog dichter naar elkaar toe gegroeid. Wij geloven dat de overeenkomst met Yorkville ons de kans biedt op een veelbelovende nieuwe start”, zegt Jan Schiermeister, hoofd technologie bij Sono Motors.
Herplaatsing
Na de ondertekening van de investeerdersdeal heeft Sono Motors de afgelopen dagen alle werknemers die eind oktober een opzegtermijn hadden gekregen, een herplaatsing kunnen aanbieden, wat al door de meerderheid van het personeelsbestand is geaccepteerd. “Ik zie deze grote bereidheid om terug te keren als een duidelijk teken van een uitzonderlijk hoog niveau van motivatie en toewijding. Deze medewerkers vormen de ruggengraat van Sono Motors en ik ben ervan overtuigd dat we samen sterker uit de verwachte conclusie van het zelfbestuur kunnen komen”, aldus Schiermeister.
De eerste prioriteit is nu de marktintroductie van de Solar Bus Kit, een retrofit-oplossing die speciaal door Sono Motors is ontwikkeld voor diesel- en elektrische bussen om hun CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen en die onlangs op de vakbeurs Busworld werd gepresenteerd.