Op de Bauma 2025, die binnenkort van start gaat, laat Scania een hybride aandrijving zien voor de bouw- en mijnsector. Het unieke aan deze aandrijving is dat alles onderdelen door Scania zelf worden gemaakt.
De nieuwe hybride aandrijving maakt het mogelijk de bouw- en mijnsector verder verduurzamen, zo stelt Scania. Elektrificatie is nog lang niet altijd mogelijk, dus een alternatief is nodig naast de steeds zuiniger wordende dieselmotoren. Een hybride is hierbij het antwoord, vindt Scania. Deze kan elektrisch rijden waar dit gewenst of nodig is, terwijl de verbrandingsmotor zorgt voor extra vermogen en extra bereik.
De hybride aandrijving is geheel in-house bij Scania ontworpen. De e-machine, omvormer, accu’s en verbrandingsmotor zijn allemaal van eigen fabricaat. De aandrijving komt ook met koelsysteem, laadmogelijkheden, mechanische verbindingsstukken, VCB-kabels en andere modules. De oplossing is volledig modulair. Omdat alles door Scania geleverd wordt, is integratie en maatwerk erg eenvoudig.
De unieke e-machine met een geïntegreerde koppeling maakt het mogelijk om te werken als hybride oplossing maar ook volledig elektrisch. De aandrijving kan dan gebruikt worden in specifieke omgevingen, zonder geluid en zonder uitstoot. De lancering van de hybride aandrijving laat de volgende stap zien in Scania’s wens de industrie te verduurzamen.