“De grote verscheidenheid aan toepassingen en vereisten voor de huidige bedrijfsvoertuigen vereist een reeks technische oplossingen voor duurzame aandrijfsystemen die net zo veelzijdig zijn”, zei Arnd Franz, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Mahle, op een technologie-evenement in Stuttgart.
Mahle is daarom breed gepositioneerd met componenten en hoogwaardige systeemexpertise voor batterij-elektrische aandrijvingen, waterstofmotoren, brandstofcellen en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen om actief vorm te geven aan de klimaatvriendelijke transportsector van morgen. De toeleverancier is uitgebreid vertegenwoordigd met componenten in alle geëlektrificeerde vrachtwagens die momenteel op de markt komen. Daarnaast is de groep betrokken bij alle huidige grote waterstofmotorprojecten en ontwikkelingsprojecten voor brandstofcelvoertuigen. Mahle levert aan meer dan 120 internationale bedrijfswagenmerken in de on- en off-highway sector. Het segment bedrijfsvoertuigen is goed voor ongeveer een vijfde van de OEM-activiteiten van het bedrijf en de trend wijst in de goede richting.

“Zonder de bijdrage van de transportsector zal er geen snelle decarbonisatie van transport plaatsvinden,” benadrukte Arnd Franz. De industrie moet een evenwicht vinden tussen noodzakelijke klimaatbescherming, wereldwijde marktontwikkelingen en de eisen van klanten voor betrouwbaar en betaalbaar transport.
30 procent van productie
Volgens voorspellingen zullen puur elektrische vrachtwagens met accu’s en vrachtwagens met brandstofcellen tegen 2035 goed zijn voor ongeveer 30 procent van de wereldwijde productie. Dit betekent dat de verbrandingsmotor in de nabije toekomst wereldwijd een essentieel aandrijfsysteem zal blijven. Batterij-elektrische aandrijfsystemen zullen voornamelijk worden gebruikt in het segment van middelzware vrachtwagens en in het segment van zware vrachtwagens voor korte afstanden. Brandstofcellen en verbrandingsmotoren, aangedreven door waterstof of andere hernieuwbare brandstoffen, profiteren van hun voordelen op lange afstanden.
Mahle staat daarom voor technologische diversiteit en ontwikkelt, met zijn drie strategische gebieden elektrificatie, thermisch management en zeer efficiënte duurzame verbrandingsmotoren, oplossingen voor elke toepassing wereldwijd. Op deze manier maakt het bedrijf het mogelijk om de koolstofvoetafdruk van het vrachtvervoer over de weg te verkleinen.
E-as tonen met twee SCT elektromotoren
De Mahle SCT elektromotor (Superior Continuous Torque) is de uithoudingskampioen onder de elektromotoren. Door zijn hoge continue vermogen en efficiëntie is het de ideale elektrische aandrijving voor zwaar verkeer in volledig elektrische vrachtwagens en in brandstofceltoepassingen. Op de IAA in Hannover zal Mahle komende september voor het eerst een zware e-as tonen, waarin twee SCT elektromotoren met een totaal vermogen van 520 kW en het complete vloeistofmanagement compact geïntegreerd zijn, waarmee Mahle zijn systeemexpertise en de geschiktheid voor serieproductie van zijn innovaties demonstreert.

De omzetting van waterstof in elektriciteit in de brandstofcel stelt hoge technische eisen aan het voertuig, vooral met betrekking tot het thermisch beheer. Het verdampingskoelingsapparaat, dat als wereldprimeur op de IAA wordt gepresenteerd, zorgt voor de optimale temperatuur voor brandstofcellen en biedt tot 50 kW meer koelcapaciteit in een gegeven installatieruimte. Dit maakt een vermindering van de vereiste ventilatorprestaties mogelijk en verlaagt het waterstofverbruik met maximaal 1,5 procent.
Op dit moment is waterstof de hernieuwbare brandstof met het grootste potentieel om de transportsector koolstofvrij te maken. Bij Mahle worden momenteel verschillende waterstofmotoren getest. Dit jaar gaat Deutz, een andere motorfabrikant die Mahle-onderdelen gebruikt, in serieproductie. Dit vlaggenschipproject zal zich eerst richten op stationaire motoren voordat het wordt uitgebreid naar mobiele, off-road toepassingen. “We hebben er alle vertrouwen in dat in serie geproduceerde waterstofmotoren dit decennium al op grote schaal gebruikt zullen worden,” aldus Arnd Franz.
Infrastructuur
Maar zelfs de modernste en duurzaamste vrachtwagen is nutteloos zonder de juiste infrastructuur. “We zijn blij dat de EU doelen heeft gesteld voor de uitbreiding van oplaad- en tankfaciliteiten. Toch zullen er meer inspanningen in deze sector nodig zijn om een breed wagenpark van emissievrije voertuigen te kunnen bedienen,” aldus Franz. “Er wordt nu een beroep gedaan op de lidstaten – en we hopen dat ze verder zullen gaan dan het minimum en de uitbreidingsinspanningen zullen versnellen. Dit zal ervoor zorgen dat de industrie – en vooral de transportsector – de planningszekerheid krijgt die ze nodig hebben.”
Franz herhaalde dat, willen gebruikers investeren in emissievrije voertuigen, het economisch zinvol moet zijn. Wetgevers moeten dus een kader creëren dat de markt in staat stelt om klimaatneutrale aandrijvingen te bouwen. In plaats van nauwgezette vereisten en technologische voorschriften moeten hernieuwbare energiebronnen worden gepromoot met marktgebaseerde instrumenten, zei de CEO. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door bij het heffen van belastingen, tol of andere betalingen rekening te houden met het effect op het klimaat.
Synthetische brandstoffen
Arnd Franz noemde synthetische brandstoffen – of biobrandstoffen, totdat synthetische brandstoffen op grotere schaal beschikbaar zijn – als energiebronnen die niet onderschat mogen worden. Deze brandstoffen kunnen een extra bijdrage leveren aan de vermindering van koolstofemissies in de transportsector. Sommige regio’s, zoals Zuid-Amerika of India, richten zich al volledig op biobrandstoffen. Mahle gebruikt ze ook waar mogelijk. In Duitsland gebruikt het bedrijf bijvoorbeeld de milieuvriendelijke brandstof HVO 100 in het pendelverkeer tussen het centrale magazijn in Freiberg am Neckar en de twee fabrieken in Vaihingen an der Enz en Mühlacker, waarmee tot 90 procent koolstof wordt bespaard.
Daarnaast heeft de Groep de ongeveer 70 dieselvoertuigen in zijn wagenpark in Stuttgart omgebouwd naar HVO 100, waardoor de jaarlijkse CO2-uitstoot met 250 ton wordt verminderd.