Bosch heeft een langetermijnovereenkomst gesloten voor de levering van elektrische luchtcompressoren met geïntegreerde vermogenselektronica aan Cellcentric, de joint venture van Daimler Truck en Volvo Group. Deze compressoren regelen de zuurstoftoevoer in het brandstofcelsysteem van Cellcentric, dat in de toekomst zal worden gebruikt in zware bedrijfsvoertuigen en andere stationaire toepassingen. De serieproductie is gepland vanaf het midden van het decennium.
De elektrische luchtcompressor levert de benodigde hoeveelheid gefilterde lucht en is een van de kerncomponenten van het brandstofcelsysteem. “Bosch steekt veel energie in het ontwikkelen van dit onderdeel. We hebben bijvoorbeeld vijftien divisie-overschrijdende teams die werken aan de commercialisering van de elektrische luchtcompressor”, zegt Dr. Uwe Gackstatter, voorzitter van de divisie Bosch Powertrain Solutions.
Bosch biedt de luchtcompressor aan in twee vermogensklassen, van 20 en 30 kilowatt. De 30 kilowatt-klasse is geschikt voor voltages van 450 tot 850 Volt, terwijl de 20 kilowatt-klasse geschikt is voor 250 tot 450 Volt of van 450 tot 850 Volt. Het compressorwiel bereikt snelheden van meer dan 100.000 omwentelingen per minuut. “De combinatie van een snelle elektromotor met geïntegreerde vermogenselektronica maakt een eenvoudige systeemintegratie tegen concurrerende productiekosten mogelijk”, benadrukt Gackstatter.
Werkgelegenheid
Bosch ziet de uitdaging van het opschalen van de productie van de snelle elektromotoren met hun luchtlager en vermogenselektronica en stelt dat de algehele technische complexiteit ervan vergelijkbaar is met die van een dieselinjectiesysteem voor bedrijfsvoertuigen. “Met dit veelbelovende onderdeel stellen we de werkgelegenheid in onze fabriek in Homburg veilig”, zegt Gackstatter.