Ondernemen bestaat voor een belangrijk deel uit kansen zien en grijpen. Ronald de Boeij begon MobiLED op de spreekwoordelijke zolderkamer. In tien jaar tijd groeide dit uit tot een professionele, voorraadhoudende webshop. Twee openstaande vacatures en een geplande nieuwbouw onderstrepen de aanhoudende groei. Wat is het geheim?
Partnercontent
Beginnen met 1200 euro voor de inkoop van lampen die via Marktplaats een nieuwe eigenaar vinden en dat dan stap voor stap uitbouwen door de winst steeds terug in het bedrijf te stoppen. Het klinkt als het cliché van de Amerikaanse Droom. We zijn echter gewoon in het gezellige Noord-Brabant, waar Ronald de Boeij met partner Tonny Jonckbloedt en zes collega’s dag in, dag uit de klanten in de mobiliteitswereld voorzien van ledverlichting en bijbehorende montagematerialen. En die klantenkring is inmiddels niet beperkt tot Nederland alleen, MobiLED opereert internationaal. De belangrijkste markten zijn Nederland, België en Frankrijk, maar ook in bijvoorbeeld Roemenië is een schare vaste klanten te vinden.

Welbeschouwd steunt het succes op drie pijlers, waarvan de meest zichtbare de webshop zelf is en de marketingmachine eromheen. Op die webshop staan de producten zelf en de inkoop ervan, de tweede pijler. Het minst zichtbaar maar zeker niet de onbelangrijkste pijler betreft het logistieke hart. Ronald heeft zelf een verleden in de logistiek (zoals C1000) en Tonny juist in de ICT (voor ziekenhuizen). Beide competenties zijn welkome capaciteiten voor een webshop.
Kwestie van perspectief
Opvallend: ervaring in de mobiliteitssector was niet aan de orde. “Achteraf kun je zeggen dat dat zowel een voordeel als een nadeel is gebleken”, zegt Ronald. “Ik heb me wel verbaasd over bepaalde processen en gewoontes in de sector. Als je niet anders gewend bent dan denk je er niet over na, maar wij keken er vanuit een ander perspectief naar. Wat ons ook anders maakt is dat bij ons het product verlichting centraal staat en we niet alleen maar automotive, marine of agri bedienen. Die focus biedt de schaalgrootte die je nodig hebt.”
In de beginfase bestond de klantenkring uit eindgebruikers, de tussenhandel maakte niet of nauwelijks gebruik van MobiLED. Met het groter worden verbreedde de klantenkring echter. “Als ondernemer maak je zo een interessante ontwikkeling mee. Je begint met het inkopen van bestaande producten om die lokaal op de markt te brengen. Vervolgens kom je in de fase van productontwikkeling omdat je bestaande producten wilt optimaliseren om zo de wensen van je klanten te kunnen invullen. Die fase leidt uiteindelijk tot het zelf ontwikkelen van nieuwe producten. Zo doorloop je de stadia van klant, ontwikkelaar en fabrikant, met alle specifieke vereisten van dien. Vlak bijvoorbeeld de kosten van een Europese typegoedkeuring voor elke versie niet uit. Dat loopt snel in de papieren.”
Volledig gecertificeerd
Inmiddels staan we bij wat voorbeelden. De eigen producten zijn herkenbaar aan de merknaam M-LED. “Binnen het segment zijmarkering bijvoorbeeld bieden wij verschillende versies met de klassieke reflectorvorm. Veel klanten geven de voorkeur aan die versies boven de moderne alternatieven. De oorspronkelijke fabrikant levert ze echter niet meer. Onze producten zijn volledig gecertificeerd volgens ECE R10, R148 en R150 zodat ze een veilig en betrouwbaar alternatief zijn.”
Bij de entree staan diverse autosportmemorabilia opgesteld. Zelf is het duo niet actief in de autosport, maar MobiLED heeft wel flink wat exposure weten te krijgen via sponsoring. “Bij al onze marketinginspanningen wegen we steeds af wat de kosten zijn en hoe zich dat verhoudt tot onze doelen op het gebied van omzet en merkbekendheid. Voor ons is online marketing een belangrijk instrument. Door de juiste parameters te kiezen kom je in beeld bij jouw doelgroep: mensen die in de markt zijn voor ledverlichting in ons segment en die bovendien gewend zijn om te winkelen bij webshops.”

De webshop maakt achter de schermen gebruik van enige kunstmatige intelligentie. “Dit geeft ons de mogelijkheid om klanten te helpen door extra producten voor te stellen waar ze zelf wellicht niet aan dachten. Zo zien we bijvoorbeeld dat nieuwe klanten minder vaak aansluitmateriaal meebestellen dan bestaande klanten doen. Door nieuwe klanten van die ervaring te laten profiteren kun je ze beter helpen. En ja, de omzet per klant neemt tevens toe. We hebben gelukkig een erg laag retourpercentage, dat kan je proces anders wel verstoren.”
Voorraadhoudend
Alles wat op de webshop staat is daadwerkelijk beschikbaar. “Ik geloof in het hebben van voorraad. Bij ons kunnen daardoor artikelen soms relatief lang liggen, maar ik vind beschikbaarheid belangrijker dan omloopsnelheid.” Het heeft geresulteerd in twee bedrijfspanden met magazijnen die tot de nok gevuld zijn. “Een magazijn gebruik ik voor de palletzendingen en vanuit dit magazijn vertrekken de pick-orders. Om de groei aan te kunnen zijn we bezig met vergunningen voor nieuwbouw.”
“Inflatie? De makkelijkste knop voor een ondernemer om aan te draaien is de prijs. Dat hebben we bewust niet gedaan. Onze groei in dubbele cijfers kwam de afgelopen jaren niet van inflatieverhoging maar van een grotere groep klanten die bovendien meer bij ons besteden. De coronaperiode heeft ons geen windeieren gelegd. Klanten gingen meer online bestellen en nieuwe klanten zijn loyale vaste klanten geworden. Inmiddels staan we daardoor ook meer op het vizier van andere groothandels. Met de juiste inkoopcondities kunnen we ook die groep bedienen.”