De overstap naar alternatieve aandrijflijnen is een uitdaging voor alle transportbedrijven. Voor bedrijven die gewend zijn hun vrachtwagens lang door te rijden, geldt dit extra. Bij Chr. Vermeer Transport uit Dongen maakt men zich klaar voor de toekomst.
Sinds een half jaar is Carlijn van Gorp als wagenparkbeheerder bij Chr. Vermeer Transport verantwoordelijk voor de complete vloot van het bedrijf. Een uitdagende functie, maar Van Gorp geniet ervan. “Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt”, verklaart ze. Ze komt uit een transportfamilie, dus de passie voor vrachtwagens kreeg ze van jongs af aan mee. Behalve een opleiding tot monteur volgde ze ook die tot directiesecretaresse. “Ik ben de schakel tussen de planning, de chauffeurs en de werkplaats. Ik moet iedereen tevreden houden. Dat is soms een uitdaging, maar erg leuk”, aldus Van Gorp.
Divers
Chr. Vermeer heeft op dit moment een wagenpark van zo’n negentig trekkers en bakwagens. Hiervan zijn vijftien stuks van Wouters Transport, dat dit voorjaar werd overgenomen. Met deze overname kwamen er ook koelopleggers in het wagenpark, iets nieuws voor Chr. Vermeer. Sowieso zijn er vele soorten opleggers in de vloot te vinden. Naast zeilenopleggers en kastenopleggers zijn er dichte en open semi-diepladers te vinden, net zoals containeropleggers. De werkzaamheden van Chr. Vermeer Transport zijn dan ook divers.
Het bedrijf houdt zich bezig met nationaal en internationaal transport. Dit kan distributie zijn, containervervoer, speciaal transport en sinds de overname van Wouters ook koel- en vriestransport. Daarnaast houdt het bedrijf zich onder de naam Auction Logistics ook bezig met de logistiek voor veilinghuizen. Dit loopt van het leegruimen van bedrijfspanden tot het organiseren van veilingen en alle transporten die daarbij horen. Dit biedt veel mogelijkheden voor de chauffeurs. Of ze nu lange ritten willen maken of elke avond thuis willen zijn, of een combinatie hiervan, bij Chr. Vermeer kunnen ze terecht.
“Wij willen een heel mooie mix bieden voor chauffeurs”, vertelt Van Gorp. “De diversiteit en flexibiliteit maakt het werk aantrekkelijk voor hen. Maar het kan wel een uitdaging zijn voor de planning.” En soms ook voor Van Gorp, geeft ze toe. Het wagenpark is al even divers. Het loopt van bestelauto’s tot de zwaarste vrachtwagens. DAF is het prominente merk in de vloot, maar er rijden ook Iveco’s en Volvo’s in de kleuren van Chr. Vermeer rond. Met de overname van Wouters Transport deed ook Scania zijn intrede bij het bedrijf.
Eigen onderhoud
“De kracht van ons bedrijf is dat we veel onderhoud zelf doen”, aldus Van Gorp. Hiertoe beschikt Chr. Vermeer Transport over twee eigen werkplaatsen in Dongen. Hier worden niet alleen de vrachtwagens en opleggers van het bedrijf onderhouden en gerepareerd, maar ook de bestelauto’s, hoogwerkers, heftrucks en pompwagens die Chr. Vermeer heeft. Recent is één van de werkplaatsen vergroot, waarbij er ook een apk-keurstraat is bij gekomen. Binnenkort komt er ook een eigen wasstraat.
“Er is weinig dat we niet zelf kunnen”, vertelt Van Gorp niet zonder trots. Uitgezonderd de Scania’s hebben de vrachtwagens geen onderhoudscontract. Veel vrachtwagens zijn als jong gebruikt gekocht. “We proberen zoveel mogelijk zelf te onderhouden. Het is echter erg druk in de werkplaats, dus het gaat in overleg. We hebben goed contact met de verschillende dealers. Daar kunnen we altijd terecht als het nodig is.”
Op dit moment gebeurt vooral het onderhoud van de DAF-vrachtwagens en de opleggers in de eigen werkplaats in Dongen. Het is de bedoeling dat dit ook voor de andere merken gaat gelden, maar met name het vinden van nieuwe monteurs remt deze plannen af. Bij Chr. Vermeer werken momenteel negen monteurs, waarvan er vijf aan de vrachtwagens en opleggers sleutelen. Hieronder ook Rens Vermeer, zoon van eigenaar Christiaan Vermeer. De andere zoon, Hein, rijdt als charter bij het bedrijf.
Alles zelf
De gemiddelde leeftijd van het wagenpark van Chr. Vermeer ligt vrij hoog. “De oudste vrachtwagen in onze vloot is uit 2012. Wij rijden door met een voertuig tot hij aan het eind van zijn technische levensduur is en eventuele grote reparaties niet meer rendabel zijn”, verklaart Van Gorp. “Simpele reparaties zijn vaak niet zo spannend, die kunnen we prima zelf. Moeilijke reparaties ook, zolang we de diagnose zelf kunnen stellen en reparatie rendabel is.”
Bij de aankoop van jong gebruikte opleggers kijkt men dan ook niet zozeer naar het merk, maar naar de specificaties. Zo moet het chassis gegalvaniseerd zijn. Op deze manier rijden er meerdere merken opleggers bij Chr. Vermeer. “Bijna al onze opleggers hebben een laadklep. Ook die onderhouden we zelf”, vertelt Van Gorp. “Schadereparaties doen we ook veelal zelf, tot aan carrosseriewerk toe. We kunnen zelfs onderdelen spuiten. Er is weinig dat we niet zelf kunnen.”
“Onze monteurs zeggen: de oudere wagens zijn het fijnste”, gaat Van Gorp verder. “Daar kunnen ze nog het meeste zelf aan sleutelen. Maar ze zijn leergierig. De samenwerking met dealers is goed. Zij leggen het onze monteurs uit, zodat ze ervan leren. De volgende keer kunnen we het dan zelf.” Voor het stellen van diagnoses vertrouwt Chr. Vermeer op een uitleeskast van Texa. “Hier kun je heel veel mee”, stelt Van Gorp tevreden.
Onderdelen komen onder meer van Truckland, TB en Vos Truckparts uit Hedel. Ook bestellen ze veel bij lokale filialen van Wijlhuizen en Bulthuis. Dit kunnen ook gebruikte of gereviseerde onderdelen zijn. “Goedkoop is soms duurkoop, dat weten wij ook”, aldus Van Gorp. “Het is een afweging van kosten, maar ook van levertijd. We willen flexibel zijn, met het uitgangspunt zoveel mogelijk zelf te doen.”
Nieuwe aandrijvingen
In 2010 was Chr. Vermeer één van de eerste transporteurs in Nederland die op gas ging rijden. Er werden toen meerdere Iveco’s op LNG aangeschaft. De inzet hiervan was met wisselend succes. De stap werd gezet uit het oogpunt van verduurzaming, maar ook omdat klanten erom vroegen. Op dit moment rijdt een deel van het wagenpark daarom ook op HVO-100. Klanten krijgen dan een certificaat. Het bedrijf bekijkt nu of het eigen tankstation omgezet moet worden van diesel naar HVO-100.
Chr. Vermeer is ook bezig met een eigen laadplein, want ook elektrische vrachtwagens komen eraan. “De zonnepanelen en het trafohuis hebben we al”, vertelt Van Gorp. “We moeten nog wel kijken of we het laadplein openbaar maken of niet.” De stap naar elektrisch is volgens Van Gorp logisch. “Daar gaat het toch heen. Dat betekent dat we mee moeten.” Daarnaast doet Chr. Vermeer ook mee in een project voor waterstof-vrachtwagens. Samen met Tilburgse transportondernemers en een tankstation is men een subsidieaanvraag begonnen.
De toevoeging van nieuwe aandrijvingen zal leiden tot flinke uitdagingen, daar is Van Gorp van overtuigd. Niet alleen komt er nieuwe techniek in het wagenpark, maar ook nieuwe merken. Voor het waterstof-project is een aanvraag gedaan voor een MAN hTGX, terwijl het bedrijf een subsidie-toewijzing heeft gekregen voor een elektrische Mercedes-Benz eActros 600. Allebei merken die nu nog niet in het wagenpark voorkomen.
“We willen onze vrachtwagens zo lang mogelijk op de weg houden, maar we worden ingehaald door wet- en regelgeving”, vertelt Van Gorp. “Dit maakt mijn werk moeilijker en onvoorspelbaarder. Als Chr. Vermeer zijn we zoekende naar de juiste keuzes. Misschien moeten we wel meer nieuw gaan kopen, wat ook gevolgen heeft voor onze werkplaats. We moeten de juiste balans vinden. En dat allemaal naast het reguliere wagenparkbeheer.”