De Nederlandse fabrikant van brandstofcelsystemen Zepp.solutions heeft de specificaties onthuld voor zijn nieuwe, door een brandstofcel aangedreven vrachtwagen Europa.
Het zero-emissievoertuig is gebaseerd op de YT203-yard tractor van Terberg Benschop. De eerste voertuigen zullen in Q4 2023 in gebruik worden genomen als 4×2 trekkers met 350 bar waterstofopslagsystemen. Met ruim 50 kilogram waterstof aan boord hebben de voertuigen een actieradius van meer dan 700 kilometer. Eind 2024 zal de truck ook verkrijgbaar zijn in een versie met 700 bar waterstofopslag (80 kilogram waterstof), waardoor de actieradius ruim boven de 1000 kilometer komt.
Configuraties
De waterstof-elektrische aandrijflijn kan ook worden geïntegreerd in andere voertuigconfiguraties, zoals bakwagens, andere as-configuraties of cabines. Aan de basis staat een enkele zepp X150 brandstofcelmodule, met de mogelijkheid om meer stacks en/of modules te integreren voor meer efficiëntie en bereik. De X150-brandstofcelmodule en de waterstofopslagsystemen van zepp zijn ook verkrijgbaar als stand-alone units voor integratie in other voertuigen of toepassingen.
Europees
De strikte EU-regelgeving is gebruikt als leidraad voor de het ontwerp van de Europa-truck. Zo is in de meeste EU-landen het maximale gecombineerde voertuiggewicht 40 ton. Echter, voor emissievrije N3 voertuigen is deze gewichtslimiet verhoogd tot 42 ton. Omdat de Europa-tractor minder dan 2 ton meer weegt dan zijn tegenhanger op diesel, biedt hij een vergelijkbaar laadvermogen.
“De Europa vrachtwagen is een mooi voorbeeld van onze inzet om duurzame oplossingen aan de markt te bieden. We zijn trots om deze zero-emissie, langeafstand vrachtwagen aan te bieden die de concurrentie met dieselversies aan kan gaan als het gaat om laadvermogen, prestaties en bruikbaarheid”, aldus Kevin Schreiber, mede-oprichter van het Delftse bedrijf. “En dit is pas het begin. Het geïntegreerde waterstofbrandstofcelsysteem X150 en onze waterstofopslagsystemen zijn ook beschikbaar voor integratie door andere fabrikanten. We kijken uit naar hun toepassingen van onze systemen.”