De stand is een gezamenlijk initiatief van enkele Volvo-dealers uit het noorden van het land, te weten Nijwa Groep, MS de Vries, Harbers Trucks en Paashuis Bedrijfswagens.

Safety Truck

Uit eigen onderzoek van Volvo Trucks zou blijken dat ongeveer 35 procent van de personen met ernstig of fataal letsel dat is veroorzaakt door ongevallen met zware trucks kwetsbare weggebruikers betreft.

Uit hetzelfde onderzoek zou blijken dat nog veel teveel chauffeurs hun veiligheidsgordel niet gebruiken. Zo werd onlangs bekend dat er het afgelopen jaar in Duitsland weer een stijging te zien was in het aantal chauffeursdoden, terwijl het totale aantal verkeersdoden is gedaald.

Met de nieuwe Safety Truck wil Volvo het maatschappelijke bewustzijn op het gebied van trucks in combinatie met verkeersveiligheid vergroten.

LNG

De FH LNG op de Volvo-stand werkt volgens het dieselprincipe. Dat betekent dat geen gebruik wordt gemaakt van een ottomotor met bougie-ontsteking. In tegenstelling tot dat principe wordt het gasmengsel onder druk tot zelfontbranding gebracht. Hiervoor blijft nog wel een kleine hoeveelheid diesel nodig. Dat zorgt dan, in plaats van een bougie, voor de ontsteking. In vergelijking tot fossiele brandstoffen stoot de LNG-truck 20 procent minder CO2 uit, is de claim van Volvo. Wanneer gebruik gemaakt wordt van bio-LNG is de truck zelfs CO2-neutraal.

De LNG-truck is eind vorig jaar geïntroduceerd en gaat vanaf maandag 12 maart in serieproductie.

Lees meer berichten over Transport Compleet Hardenberg.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 juni 2025
Tien nieuwe: bij Raamsman niks dan Scania
17 juni 2025
Toestaan B-rijbewijs elektrische bestelauto kent veel beperkingen
17 juni 2025
Goed zicht
16 juni 2025
Scania lanceert MCS oplossing
16 juni 2025
ACEA: verhoging dieselprijs nodig
16 juni 2025
Elke tweede vuilniswagen in ons land is een DAF
Meest bekeken berichten
Recente reacties