De stand is een gezamenlijk initiatief van enkele Volvo-dealers uit het noorden van het land, te weten Nijwa Groep, MS de Vries, Harbers Trucks en Paashuis Bedrijfswagens.
Safety Truck
Uit eigen onderzoek van Volvo Trucks zou blijken dat ongeveer 35 procent van de personen met ernstig of fataal letsel dat is veroorzaakt door ongevallen met zware trucks kwetsbare weggebruikers betreft.
Uit hetzelfde onderzoek zou blijken dat nog veel teveel chauffeurs hun veiligheidsgordel niet gebruiken. Zo werd onlangs bekend dat er het afgelopen jaar in Duitsland weer een stijging te zien was in het aantal chauffeursdoden, terwijl het totale aantal verkeersdoden is gedaald.
Met de nieuwe Safety Truck wil Volvo het maatschappelijke bewustzijn op het gebied van trucks in combinatie met verkeersveiligheid vergroten.
LNG
De FH LNG op de Volvo-stand werkt volgens het dieselprincipe. Dat betekent dat geen gebruik wordt gemaakt van een ottomotor met bougie-ontsteking. In tegenstelling tot dat principe wordt het gasmengsel onder druk tot zelfontbranding gebracht. Hiervoor blijft nog wel een kleine hoeveelheid diesel nodig. Dat zorgt dan, in plaats van een bougie, voor de ontsteking. In vergelijking tot fossiele brandstoffen stoot de LNG-truck 20 procent minder CO2 uit, is de claim van Volvo. Wanneer gebruik gemaakt wordt van bio-LNG is de truck zelfs CO2-neutraal.
De LNG-truck is eind vorig jaar geïntroduceerd en gaat vanaf maandag 12 maart in serieproductie.