Logistiek dienstverlener Den Hartogh Logistics heeft zijn eerste Volvo FM Electric-trekker in gebruik genomen. De elektrische trekker zal worden ingezet voor first en last mile-transport in Rotterdam, met relatief korte ritten, waarbij de truck iedere avond terugkomt op de vestiging, zodat er ’s nachts geladen kan worden.
Joep Aerts namens Den Hartogh: “Het is een bewuste keuze voor een zo licht mogelijke truck, met een zo hoog mogelijk laadvermogen. De Volvo FM Electric heeft een GCW van 50 ton. Door te kiezen voor vijf accu’s in plaats van zes is het laadvermogen extra groot. Daarbij hoeven we overigens geen enkele concessie te doen aan de veiligheid. Ook deze Volvo FM Electric heeft alle mogelijke veiligheidsfeatures, iets wat we hebben uitgebreid met camera’s in de buitenspiegel.”
“Voor ons is ook belangrijk, zeker gezien de inzet van de truck, dat de Volvo FM een makkelijke in- en uitstap heeft. Dat is voor onze chauffeurs echt een verademing.”
De truck wordt direct ingezet. Helaas kan dat nog niet voor het transport van gevaarlijke goederen die onder de ADR-wetgeving vallen. “Je ziet dat de regelgeving nog achterloopt op de werkelijkheid. Het is namelijk nog niet toegestaan om met een elektrisch voertuig ADR-goederen te vervoeren. We hopen dat de regelgeving snel zal veranderen. Nu kunnen we nog makkelijk non-ADR-transporten apart inplannen. Dat is onmogelijk bij meerdere elektrische trucks.”
CO2-doelstellingen
Naast het feit dat de truck elektrisch wordt aangedreven helpt ook het feit dat het chassis van de Volvo FM gemaakt is van fossielvrij staal in het terugdringen van de CO2-footprint. Den Hartogh wil in 2025 een CO2-reductie op zijn transportactiviteiten bereiken van 25 procent en in 2050 volledig CO2-neutraal opereren.