Vlastuin Truckopbouw in Renswoude ging door waar Scania stopte met de bouw van torpedotrucks. Dit segment was in Europa veel te klein voor een truckproducent, maar niet voor Vlastuin. Tientallen Scania Torpedo’s verlieten inmiddels de werkplaats in Renswoude. Inmiddels is ook de bouw van Volvo Torpedotrucks begonnen.

Toen Scania stopte met de bouw van de Scania 4-serie Torpedo pakte Vlastuin dat op. Door de modulaire bouwwijze van Scania was dat niet heel ingewikkeld. Nieuwe trucks werden met een extra lang chassis besteld, waarna de cabine naar achteren verplaatst werd. Alle onderdelen, zoals de gewijzigde instaptredes, de aansluiting van de motorkap op de cabine en de motorkap zelf waren gewoon nog leverbaar bij Scania. Naast nieuwe trucks werden ook bestaande exemplaren omgebouwd, waarbij dan het chassis verlengd werd.

De cabine gaat naar achteren.
De voorpartij en alle techniek blijft origineel.
Eigen ontwerp van zijskirts met opstappen.

Met de komst van de Scania ‘Nextgen’ generatie was het niet meer mogelijk om originele onderdelen voor een torpedotruck te bestellen. Die generatie heeft immers nooit een neus gehad. Toch bleef er vraag naar torpedotrucks, waardoor eigenaar Hendrik Vlastuin besloot zelf een ontwerp te maken. Dat had de nodige voeten in de aarde, want zowel de motorkap als de aansluiting op de cabine en de instappen moesten allemaal ontworpen en gemaakt worden. Een behoorlijke investering dus. “Wij zagen dermate veel vraag naar torpedotrucks dat we dat wel aan durfden. Klanten die voor dit model kiezen willen iets speciaals en dat heeft een kostenplaatje. Veel van deze trucks worden gekocht voor een bedrijfsjubileum, of door een eigenrijder die echt iets bijzonders wil”, aldus Vlastuin.

Chassis aanpassen en verlengen komt vrijwel niet meer voor. Alle nieuwe trucks worden besteld met een wielbasis van 395 cm voor de sleepastrekkers, waardoor alleen de cabine verplaatst hoeft te worden. Het gehele chassis en het front aan de onderkant blijven origineel. Zo blijven de bumper, de onderrijbeveiliging, de koplampen en de het radarsysteem voor de ACC en de Collision Warning onaangetast. Het enige wat technisch verandert is de cabine-ophanging, maar ook daar worden grotendeels originele onderdelen toegepast. Verder wordt de stuurstang gewijzigd, met een gehomologeerd onderdeel waardoor deze niet meer omhoog, maar schuin naar de cabine toe loopt. Hendrik Vlastuin: “Alles is volledig gehomologeerd en getest; op het kenteken komt de vermelding ‘Torpedo’. De merknaam blijft gewoon Scania. Wij hebben de hele homologatie volgens het boekje doorlopen als zogenaamde ‘tweede fase bouwer’ van trucks. Daardoor is export van deze trucks ook geen probleem, want er zitten gewoon originele papieren bij. Ik vind het enorm belangrijk dat alles origineel blijft. Daardoor kun je met deze trucks bij iedere Scania-dealer terecht.”

De nieuwe neus van Vlastuin.
Alle trucks worden genummerd.

Veel export

De introductie van de Vlastuin Scania Torpedo in 2017 zorgde voor een golf aan publiciteit door heel Europa en de bestellingen bleven niet uit. Vooral in Ierland is de truck populair, maar ook uit Engeland, Frankrijk, België, Noorwegen, Oostenrijk en Duitsland kwamen bestellingen voor zo’n Scania met torpedofront.


‘Export van deze trucks ook geen probleem, want er zitten gewoon originele papieren bij’


Op dit moment wordt er in Renswoude gewerkt aan de nummers 75 en 76, terwijl er orders in de boeken staan voor nog een groot aantal trucks. “We hebben nu zelfs een order voor een Scania Torpedo uit Nieuw-Zeeland. De vraag heeft ons echt verbaasd, want de ombouw kost relatief veel geld. Toch hebben vervoerders dat over voor iets bijzonders.”

Vlastuin bouwt ook kisten zoals bij deze Scania.
Ook voor de Volvo FH heeft Vlastuin een neus ontwikkeld.

Ook Volvo

Het succes van de Scania Torpedo heeft er inmiddels toe geleid dat er een nieuw model gelanceerd is, met een iets gewijzigde vormgeving. Henrik Vlastuin: “Dat heeft er alles mee te maken dat de mal eigenlijk op was. Die is geschikt voor 40 stuks, maar inmiddels zaten we op 75. Aangezien er toch een nieuwe mal moest komen hebben we besloten de vormgeving iets aan te passen. Daardoor is hij nu wat minder hoekig geworden.” Naast de Scania T-modellen is Vlastuin in 2022 begonnen met de bouw van de Volvo FH torpedo, een model waar inmiddels ook al meer dan tien exemplaren van gebouwd zijn.

Voor Vlastuin vormt de bouw van torpedotrucks een prachtige niche die zorgt voor werkgelegenheid voor ruim twintig man. Naast de bouw van torpedotrucks houdt Vlastuin Truckopbouw zich bezig met de bouw van speciale opleggers en aanpassingen aan trucks. Denk daarbij aan op maat gemaakte kisten voor aan het chassis of achter de cabine, staande uitlaatsystemen en andere speciale projecten op truckgebied.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Scania V8 als secundaire arbeidsvoorwaarde bij Engelen Events
8 november 2024
Castrol Vecton 5W-30 voor Ford Trucks
8 november 2024
Een nuttige check, ook als alles goed gaat
7 november 2024
Gebruikte onderdelen van Vos Truckparts: Duurzamer en goedkoper
6 november 2024
Bosch verbetert KTS truck-diagnosemodule
6 november 2024
BP verkoopt Nederlandse tankstations en laadhubs
Meest bekeken berichten
Recente reacties