Toen Tim van der Meer in 2020 Truckschade Herstel Naaldwijk overnam van zijn vader Aad, veranderde hij de naam naar Van der Meer Truckschade – Spuiterij. Met een goede reden: de nieuwe naam past beter bij wat Tim voor ogen heeft.

Eigenlijk zou de Ambachtsstraat in Naaldwijk de Van der Meerstraat moeten heten. In de straat waar vader Aad in 1983 zijn spuiterij begon, heerst nu de hele familie. Aan de ene kant zit Autoschade Herstel Naaldwijk, gerund door zoon Sven. Aan de overkant zit zijn broer Tim, met zijn bedrijf Van der Meer Truckschade – Spuiterij. Daarnaast broer Mark, met Meer Meubelspuiterij. Drie broers, drie spuiterijen, in één straat.

Veel nieuw

Achter de drie grote deuren van Van der Meer Truckschade – Spuiterij vinden we een lichte, ruime werkplaats. Hier is genoeg ruimte om te werken aan vrachtwagens. Toen Tim de scepter van zijn vader overnam, is de werkplaats verbouwd en uitgebreid. Maar liefst 370 m2 kwam erbij, tot een totaal van 1000 m2. Niet alleen kwam er meer werkruimte, een receptie en een kantine, maar ook een geheel nieuwe spuitcabine.

Naast de bestaande spuitcabine van 13,5 bij 5 meter kwam een tweede, grotere cabine. Met een lengte van 17,5 meter en een breedte van 6 meter is deze geschikt voor elke vrachtwagen. Aan beide zijden bevindt zich een Wall-Man lift, waarmee de spuiter door de ruimte kan bewegen om zo grote oppervlaktes gelijkmatig te spuiten. Beide mengruimtes staan vol met producten van BASF Glasurit, al wordt vaak alleen die tussen de twee cabines gebruikt.


‘Zo’n driekwart van ons werk bestaat uit nieuwe vrachtwagens, die gespoten moeten worden. De rest is schadewerk.’


Het bedrijf houdt zich bezig met het herstellen van schades aan vrachtwagens en bedrijfsbussen. Het spuiten van vrachtwagens en onderdelen is echter heel belangrijk, zo legt Tim van der Meer uit: “Zo’n driekwart van ons werk bestaat uit nieuwe vrachtwagens, die gespoten moeten worden. De rest is schadewerk. Daarom hebben we de naam ook gewijzigd naar Van der Meer Truckschade – Spuiterij. Niet alleen brachten we hiermee de familienaam weer terug, maar ook is er meer aandacht voor het spuiten. Truckschade klinkt altijd zo negatief.”

Naast de bestaande spuitcabine van 13,5 bij 5 meter kwam een tweede, grotere cabine. Met een lengte van 17,5 meter en een breedte van 6 meter is deze geschikt voor elke vrachtwagen. Aan beide zijden bevindt zich een Wall-Man lift.

Van der Meer Truckschade – Spuiterij is verantwoordelijk voor het spuitwerk van menig fraaie Westlandse vrachtwagen. Het is niet voor niets dat vrachtwagens uit het Westland vaak hoog scoren bij verkiezingen en op shows. De vele transportbedrijven in dit gebied staan bekend om hun fraaie vrachtwagens. Voor met name bloemenrijders is een vrachtwagen een uniek visitekaartje. Zoals Van der Meer het samenvat: “Iedereen wil hier een mooie vrachtwagen.”

Van der Meer Truckschade – Spuiterij heeft ondertussen een uitstekende naam opgebouwd. Bij het spuiten van een vrachtwagen levert het bedrijf dan ook geen half werk. “We plakken niks af”, stelt Van der Meer resoluut. “Kwaliteit staat bij ons heel hoog, dus we halen alle onderdelen van de vrachtwagen af en spuiten die los. Naast het chassis en de cabine vullen we de spuitcabine soms wel vijf keer met onderdelen. Van hoekschilden tot delen van de grille, van zonnekleppen tot bull-bars. Allemaal voor één vrachtwagen.”

Geen directeur

“Kwaliteit hoort erbij. Dat is normaal”, relativeert Van der Meer. “Wij staan voor een goede service. Goed en snel.” Deze zienswijze leidt soms wel tot een uitdaging bij het plannen, vooral omdat buiten weinig ruimte is om vrachtwagens te parkeren. Slim plannen is daarom een must. “We bereiden veel voor. Kleuren zijn bekend, onderdelen kunnen we al bestellen en spuiten. Als de vrachtwagen dan komt, kunnen we hem veel sneller afwerken.”

Bij het plannen krijgt Tim van der Meer hulp van Jamie Waar, die sinds een jaar bij het bedrijf werkt. Een officiële functietitel heeft Jamie niet. Naast plannen verzorgt hij de social media, doet hij eindcontroles en werkt hij gewoon mee. Dit is kenmerkend voor het bedrijf. “Ik vind mezelf ook geen directeur”, stelt Van der Meer vast. Jamie bevestigt dit: “Tim werkt even hard mee.”

Korte lijnen

In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt prijst Van der Meer zich gelukkig dat hij genoeg personeel heeft. Een tijdlang heeft men actief gezocht naar nieuwe medewerkers maar dit is slecht bevallen. Van der Meer: “We hebben meerdere bureaus ingehuurd, maar daar kwam allemaal niks uit. Iedereen zoekt mensen. Het is beter te kijken naar de omgeving. Deze maand begint een nieuwe medewerker, maar die kennen we ook via-via.”

Het verloop bij Van der Meer is erg laag. Gevraagd naar de reden, blijft het even stil. “Gewoon eerlijk zijn. We vinden het belangrijk om het te melden als iemand zijn best doet. Maar ook als het niet zo is. We hebben elkaar allemaal hard nodig.” Het bedrijf kenmerkt zich door korte lijnen: regelmatig wordt er bijgepraat. Regelmatig doet iedereen samen een drankje, en op vrijdag wordt er standaard samen gegeten.

Ook het opleiden van medewerkers is belangrijk voor Van der Meer. Zo voldoet het bedrijf al aan de richtlijn NEN9140 voor het veilig werken aan elektrische voertuigen. Op deze manier is men voorbereid op de toekomst. Van der Meer: “Er is op dat gebied nog zoveel onduidelijk. Veel voorschriften zijn er nog niet, bijvoorbeeld bij welke werkzaamheden de accu ontkoppeld moet zijn. We werken daarom ook goed samen met alle dealers. Het is toch een wisselwerking.”

Met zeven medewerkers komt er heel wat werk gereed bij Van der Meer Truckschade – Spuiterij. Het bedrijf heeft zijn handen vol aan alle vaste klanten. Nieuwe klanten moeten daarom soms even wachten. Als voorbeeld noemt Van der Meer BosDaalen, die 40 jaar geleden de eerste klant was bij het bedrijf. Onder de vaste klanten zitten veel bekende Westlandse bedrijven. Van der Meer is er erg trots op. “Het bedrijf is op een gezonde manier gegroeid. Het gaat nu om het bewaren van de continuïteit en aandacht voor onze vaste klanten.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties