Nog altijd vallen er veel verkeersslachtoffers bij ongevallen tussen vrachtwagens en personenauto’s. Chalmers University of Technology uit het Zweedse Gothenburg ontwikkelt een nieuwe, veiligere bumper die dit moet veranderen.
Zowel auto’s als vrachtwagens zijn voorzien van kreukelzones, die krachten moeten opvangen bij een ongeval. Uit onderzoek blijkt echter dat deze onderdelen zelden werken zoals ze ontworpen zijn. Hierdoor raakt zelfs bij de modernste, veiligste auto’s het inzittendencompartiment beschadigd bij een ongeval met een vrachtwagen. Ondanks dat snelheden bij dit soort ongevallen relatief laag zijn, vallen hierdoor toch veel dodelijke slachtoffers.
Honingraatstructuur
Om dit probleem te ondervangen, heeft de Chalmers University of Technology uitgebreid onderzoek gedaan. De uitkomst is een nieuwe structuur voor in de bumper. Deze bestaat uit een aluminium honingraatstructuur, die erg licht is maar goed krachten opvangt. Dit ontwerp wordt nu al gebruikt in crash barriers. De nieuwe bumpers maken gebruik van de nieuwe Europese regels, die het toestaan dat vrachtwagens langer zijn. Aangezien de voorkant van een vrachtwagen niet meer recht hoeft te zijn, ontstaat er ruimte voor een verbeterd en veiliger ontwerp voor de bumper.
Tijdens botsproeven op een testcircuit, uitgevoerd door de Zweedse overheidsorganisatie van transport, bleek dat de nieuwe bumper van de vrachtwagen aanzienlijk veiliger was. Bij een frontale botsing met 50 km/u was de vervorming van het inzittendencompartiment van de personenauto 30 tot 60% minder. Ook vitale onderdelen van de vrachtwagen, zoals besturing, remmen en ophanging, bleven bij een ongeval beter beschermd, waardoor de vrachtwagen beter onder controle bleef.