De lichte bedrijfswagens van Stellantis zijn populair in Nederland. Om deze koppositie te behouden, vernieuwt Stellantis alle elektrische bedrijfswagens van de merken Citroën, Opel, Fiat en Peugeot tegelijkertijd – twaalf in totaal. Of eigenlijk dertien.
Van elk merk zijn de drie lichte bedrijfswagens, oftewel LCV’s, vernieuwd. Het gaat hierbij om het compacte, middelgrote en grote model. Voor Citroën zijn dit de Berlingo, Jumpy en Jumper. Bij Opel hebben we het dan over de Combo, Vivaro en Movano, die bij Fiat gelijk staan aan de Doblo, Scudo en Ducato. Als laatste heten ze bij Peugeot de Partner, Expert en Boxer. Nummertje dertien is de RAM ProMaster EV, maar die is alleen verkrijgbaar in Noord-Amerika en tellen we dus niet mee.
Verbeterde techniek
De tweede generatie van deze elektrische bestelbussen kenmerkt zich door betere techniek. Hierdoor is het rijbereik toegenomen. Voor de compacte klasse is dit 330 kilometer, voor de middelgrote 350, terwijl de grootste zo’n 420 kilometer ver komen op één acculading. Naast volledig elektrische varianten biedt Stellantis ook modellen op waterstof aan. Ook deze rijden elektrisch: de fuel cell zet waterstof om in elektriciteit. De waterstofbussen hebben iets meer bereik. De grootste varianten kunnen zo’n 500 kilometer zonder tanken. De andere blijven op 400 kilometer steken.
De elektrische bestelbussen profiteren daarnaast van 150 kWh snelladen. Ook zijn de vernieuwde bedrijfswagens voorzien van een warmtepomp, die elektriciteit spaart door met warmte van de accu’s het interieur te verwarmen. Optioneel kan Stellantis een e-power PTO van 400 Volt installeren, die aangedreven wordt door elektriciteit uit de accu’s. Hierdoor is geen aparte stroomaansluiting nodig. De vernieuwde bedrijfswagens van Stellantis hebben ook een verbeterde connectiviteit, meer en betere rijhulpsystemen en meer comfort voor de inzittenden.