Bij elektrische voertuigen is het bereik van groot belang. Logisch, want laden kost tijd. Renault heeft dit goed begrepen, want de nieuwe Renault Master E-Tech rijdt maar liefst 460 kilometer op één acculading.
Met de nieuwe Master E-Tech gaat het om meer en om minder. Meer kilometers zonder te laden samen met meer lading. Daartegenover staan minder kosten en minder luchtweerstand. Allemaal goede eigenschappen, die ondernemers hopelijk kunnen overtuigen dat deze elektrische bestelbus even goed is als eentje op diesel.
Vliegtuigen
Het grote bereik van 460 kilometer (WLTP) haal je alleen met het grote accupakket van 87 kWh. Deze is gekoppeld aan een elektromotor die 143 pk levert. Er is ook een kleiner accupakket van 40 kWh. Hier levert de motor 130 pk en is de actieradius slechts zo’n 200 kilometer. Opvallend is dat het gekozen pakket geen invloed heeft op het laadvermogen, terwijl het kleine slechts de helft is van de grote.
Om dit rijbereik te halen, moet de Renault Master E-Tech zuinig met elektriciteit omgaan. Dat is een uitdaging bij zo’n vierkante bus. Renault is er echter in geslaagd de luchtweerstand met 20% te verlagen. De Master E-Tech moest hiervoor ontwikkeld worden in een windtunnel waarin normaal vliegtuigen worden getest, omdat hij niet in een normale windtunnel pastte. Door ook het remsysteem en het warmtebeheersysteem te verbeteren, behaalde men een 27% lager energieverbruik.
Laadvermogen
Om het gewicht van elektrische bestelbussen is veel te doen. De Master E-Tech mag maximaal 4 ton wegen. Renault meldt hierbij dat je erin mag rijden met een B-rijbewijs, maar wij betwijfelen dat. Nu nog wel, maar binnenkort ben je dan waarschijnlijk beperkt tot 3,5 ton. Het laadvermogen van 1,625 zal dan ook niet in alle gevallen gelden. De Renault Master E-Tech mag tot 2.500 kilo trekken.
Dankzij functies voor vehicle-to-load (V2L) en vehicle-to-grid (V2G) kun je stroom uit de accu elders voor gebruiken. In de cabine en in de laadbak zitten stopcontacten, zodat je je apparatuur kunt aansluiten of opladen. AC-laden kan de Master E-Tech tot 22 kW, waarbij je je moet realiseren dat de meeste openbare laadpalen niet verder gaan dan 11 kW. Snelladen kan tot 130 kW maar alleen bij het grote accupakket. Dat is raar, want juist bij het kleine accupakket zul je meer onderweg moeten laden vanwege het kleinere bereik.
De Renault Master E-Tech is een echt Frans product: hij wordt geproduceerd in Batilly en ook de meeste onderdelen komen daar uit de omgeving. De eerste exemplaren van de nieuwe Renault Master E-Tech worden deze zomer geleverd.