Volvo Trucks komt met een nieuwe generatie LNG-trucks met hogere vermogens, een lager verbruik en een grotere actieradius. De timing voor de introductie lijkt perfect, nu de LNG-prijzen weer gaan dalen.

Vijf jaar geleden introduceerde Volvo Trucks vrachtwagens die kunnen rijden op LNG en de meest duurzame vorm daarvan, vloeibaar biogas oftewel bio-LNG, een hernieuwbare brandstof, gemaakt van gas uit organisch afval, waaronder voedselresten. De brandstof kan de CO2-uitstoot tot 100 procent verminderen. Bio-LNG is dus geen fossiele brandstof, terwijl normale LNG dat wel is. “Bio-LNG is een geweldige aanvulling op elektrische transporten en helpt vervoerders bij hun duurzaamheidsambities zowel als hun streven naar klimaatneutrale transporten”, zegt Daniel Bergstrand, productmanager voor gas aangedreven trucks bij Volvo Trucks.

Zuiniger

De nieuwe Volvo FM en FH LNG-trucks hebben een nieuwe topmodel met 500 pk dat boven de 420 en 460 pk uitvoeringen komt. De gasmotoren krijgen ook belangrijke technische verbeteringen waardoor ze volgens Volvo tot 4 procent zuiniger zijn. Ook is er een 10 procent grotere gastank waardoor de actieradius toeneemt tot 1000 kilometer, uiteraard afhankelijk van de inzet.

LNG wordt vaak gezien als duurzaam alternatief voor diesel zolang elektrisch (al dan niet via waterstof) nog geen volwassen alternatieven vormen voor het langeafstandswerk en waarmee enorme besparingen op de CO2-uitstoot behaald kunnen worden.. Het grote voordeel is dat LNG tanken bijna net zo snel gaat als diesel tanken, en dat er inmiddels meer dan zeshonderd tankstations zijn in Europa.

Diesel

Net als bij de huidige generatie Volvo LNG-trucks ontstaat de verbranding door een vleugje diesel of HVO in te spuiten. Dit betekent dat de trucks ook minimale hoeveelheden AdBlue nodig hebben. Om die reden moeten er dus drie tanks gevuld worden: met LNG, diesel en AdBlue. Volvo blijft dit principe trouw vanwege de hoge efficiency en betrouwbaarheid van de dieselmotor. Bovendien behoudt de truck de rijeigenschappen bereikt als bij een dieseltruck, waardoor het mogelijk is om met hoge ladingen te rijden en lange afstanden af te leggen.

De gasmotoren zijn helemaal geüpdatet en de verhoogde efficiëntie wordt behaald door nieuwe injectoren en zuigers voor minder wrijving, samen met een nieuwe turbo, variabele oliepomp en Crank Case Ventilation, die ongefilterde olie verwerkt. Een bijkomend voordeel van de dieseltechniek die Volvo voor LNG toepast, is de lange onderhoudsinterval die vergelijkbaar is met dieseltrucks: tot 150.000 kilometer per jaar. De nieuwe Volvo LNG trucks worden leverbaar in de FM- en FH-serie, en op aanvraag in de FMX-modellen.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties