Afgelopen september publiceerde Trailertotaal voor het eerst over het Transformers-project. Dit met Europese subsidie ondersteund project wordt de trailer zoals we die kennen op vele punten verbeterd. Ook worden de trailerassen gebruikt om energie te genereren voor de aandrijving van de truck.
Details
De kern van het ontwerp is een mogelijkheid om energie van de trailerassen om te zetten in elektriciteit. Die wordt opgeslagen in een batterij en wordt via een slimme regelaar toegevoerd aan de aandrijving van de truck. De accu die Schmitz Cargobull daar nu voor gebruikt, heeft een capaciteit van 22 kWh. Het elektrische systeem kan maximaal 80 kW genereren en een maximum koppel van 200 Nm. Het gehele systeem weegt 1140 kilogram. Hiermee kan de koelmotor worden aangedreven en kan, heel actueel, het hybride systeem van de trekker worden ondersteund. Dit verklaart de deelname van Volvo en DAF aan het project.
Lager dak
Opvallend aan de trailer is het verstelbare dak en de achterkant. De achterdeuren kunnen hierbij inschuiven. Dit is ideaal vanuit aerodynamisch perspectief, maar natuurlijk niet vanuit perpectief van stevigheid voor de trailer en veiligheid voor de lading. De trailer is een studie, waarbij nog niet is nagedacht over de ladingzekeringseisen, die in Duitsland toch zowat heilig zijn. De redenatie achter het verstelbare, lees verlaagbare dak, is dat trailers in de meeste gevallen niet helemaal tot de top volgeladen worden. De inzet is dus niet overal gegarandeerd.