Afgelopen september publiceerde Trailertotaal voor het eerst over het Transformers-project. Dit met Europese subsidie ondersteund project wordt de trailer zoals we die kennen op vele punten verbeterd. Ook worden de trailerassen gebruikt om energie te genereren voor de aandrijving van de truck.

Details

De kern van het ontwerp is een mogelijkheid om energie van de trailerassen om te zetten in elektriciteit. Die wordt opgeslagen in een batterij en wordt via een slimme regelaar toegevoerd aan de aandrijving van de truck. De accu die Schmitz Cargobull daar nu voor gebruikt, heeft een capaciteit van 22 kWh. Het elektrische systeem kan maximaal 80 kW genereren en een maximum koppel van 200 Nm. Het gehele systeem weegt 1140 kilogram. Hiermee kan de koelmotor worden aangedreven en kan, heel actueel, het hybride systeem van de trekker worden ondersteund. Dit verklaart de deelname van Volvo en DAF aan het project.

Lager dak

Opvallend aan de trailer is het verstelbare dak en de achterkant. De achterdeuren kunnen hierbij inschuiven. Dit is ideaal vanuit aerodynamisch perspectief, maar natuurlijk niet vanuit perpectief van stevigheid voor de trailer en veiligheid voor de lading. De trailer is een studie, waarbij nog niet is nagedacht over de ladingzekeringseisen, die in Duitsland toch zowat heilig zijn. De redenatie achter het verstelbare, lees verlaagbare dak, is dat trailers in de meeste gevallen niet helemaal tot de top volgeladen worden. De inzet is dus niet overal gegarandeerd.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties