Het Utrechtse transportbedrijf Van der Wal heeft de eerste serie van vier uit tweeëntwintig motorwagens van DAF in gebruik genomen.

Met een grotere cabine dan gangbaar speelt DAF in op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Deze regeling is in het leven geroepen om duurzaamheid, veiligheid en chauffeurscomfort te bevorderen.

Brandstofbesparing

Over de beslissing om deze investering te maken vertelt operationeel manager Wilco Beerta bij Van der Wal: “Als het duurzamer kan dan bekijken we dat. Het liefst willen we zo snel mogelijk naar zero-emissie daarom houden we de ontwikkelingen voor elektrische trucks goed in de gaten. Maar elektrische motorwagens zijn nog nauwelijks op de markt en voor onze extra low configuraties voor volumetransport zelfs helemaal niet. Toen kwam DAF eind 2021 met deze truck én beloofde een brandstofbesparing, en dus CO2-reductie, van wel 10 procent ten opzichte van de vorige generatie DAF-trucks en onze huidige serie Mercedes-trucks. Dat is een verbetering die we in geen jaren hebben gezien, dat kun je niet negeren. Toen hebben we gezegd: okee, wij willen met DAF in zee en zien of dit verschil in de praktijk ook gehaald wordt.”

Van Tilburg-Bastianen

Van der Wal werkt al sinds de jaren zeventig samen met DAF-dealer Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service. Wilco Beerta: “De relatie en service zijn altijd goed geweest dus toen wij de DAF als serieuze optie voor deze nieuwe investering in ons wagenpark zagen, was de stap naar TB T&TS vanzelfsprekend.”

Over de keuze voor de grotere, luxere XG in plaats van de XF zegt accountmanager Hans van ’t Hof van Van Tilburg-Bastianen: “Toen we bij Van der Wal waren en er twijfel was over het type cabine, hebben we dezelfde middag nog twe demovoertuigen, een XF en een XG, gehaald om ze zelf de grootte en het comfort van de XG cabine te laten ervaren.”

Eigenaar Henk van der Wal van het gelijknamige transportbedrijf: “Toen Wilco en ik in beide cabines hadden gezeten, toen wisten we: ja dit kan natuurlijk niet meer anders dan de XG worden. De chauffeur leeft praktisch in de wagen, als je dan zo veel extra ruimte en comfort kan bieden is dat geen vraag meer.”

Fleetmanagement

In de DAF’s is zowel Fleetboard als DAF Connect geïnstalleerd. Wilco Beerta: “We hebben veel tijd en middelen in Fleetboard gestoken, de chauffeurs gebruiken het vrij intensief en dat zie je terug in hoge rijstijlcijfers. Fleetboard is een programma van Mercedes, dus vanuit beide merken bezien is dit natuurlijk een bijzondere  integratie. Dit stelt ons niet alleen in staat om de ruim 110 chauffeurs op eenzelfde wijze te blijven ondersteunen maar ook om beide merken goed te vergelijken in de duurzaamheidsprestaties.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Recente Reacties