Het duurde echter even alvorens Elenbaas zijn marktgebied flink verbreedde. Elenbaas bestond al toen de Eerste Industriële Revolutie in volle gang was. Overgrootvader Elenbaas fabriceerde op ambachtelijke wijze hulpmiddelen en gereedschappen voor de agrarische sector. Molens om kaf van koren te scheiden en hulpmiddelen bij het dorsen. Wagens en bijbehorende onderdelen als wielen waren absolute noodzaak voor het boerenbedrijf, dus Elenbaas legde zich toe op stalen velgen. Sinds 1910 was Elenbaas betrokken bij wagenbouw, wat in 1923 leidde tot de eerste carrosserie, die nog volledig van hout was. Twee jaar later, in 1925, werd een cabine met een open laadbak gebouwd voor 280 gulden.

In de erop volgende decennia, nog voor de tweede wereldoorlog, schakelde Elenbaas al stap voor stap over op wat we nu kennen als carrosseriebouw. Elenbaas werkte lang vanuit een schuurtje in het centrum van het dorpje Poortvliet. Maar al in 1962 verhuisde het bedrijf naar waar het zich nog altijd bevindt. Al een jaar later moest er worden uitgebreid met een montagehal van duizend vierkante meter. Dat was nodig, want direct na de oorlog was de vraag naar bedrijfswagens groot.

Lamberet

Eind jaren negentig startte het Franse koeltrailermerk Lamberet aan het bewerken van de Nederlandse markt via een ander carrosseriebedrijf. Dat had de belangstelling van Elenbaas, dat toch naar een groter afzetgebied zocht dan alleen de eigen regio. Uiteindelijk verwierf Elenbaas zelf de import.

In de vijf jaar dat Elenbaas nu de import verzorgt van Lamberet, zijn de andere werkzaamheden waar het bedrijf om bekend staat, gewoon doorgegaan. ”Dat is precies wat we beoogden voor de continuïteit van Elenbaas”, zegt Rens Elenbaas, ”dat we een bredere basis hebben om dit unieke bedrijf voort te zetten.” Inmiddels bleek dat Lamberet snel inspeelt op nieuwe ontwikkelingen in trailerbouw. ”Van de bekende koeltrailer met drie starre assen zijn nu diverse varianten ontwikkeld”, zegt Laurens Elenbaas, de volgende telg uit de familie. Zo zijn er nu de Green Liner, de Heavy Duty, er is een City Trailer inclusief gestuurde assen en er is de Super Beef, die wat ons betreft de maatstaf is in het vervoer van hangend vlees.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties