Het betreft een twee-assige semi-dieplader met een afneembare nek en wordt met beide assen gestuurd door het ETS2-systeem van VSE. De hydrauliek van de trailer wordt ook ingezet om het stuursysteem te voeden. De trailer is verder uitschuifbaar langs een uitschuifkoker. Het geheel weegt in lege toestand iets meer dan tien ton, 10.180 kilo.
Dit lage gewicht werd onder meer bereikt doordat de trailer geen echte ‘bodem’ heeft, eerder een tweetal rijplaten die op het chassis zijn gemonteerd. De toegestane aslasten van de trailer bedragen tien ton per stuk.
Met deze trailer voorzien van ETS2 willen ZTT en Van der Vlist de nodige praktijkervaring op gaan doen. Zwaar Transport Twente verwacht de trailer voornamelijk te gaan inzetten bij het vervoer van combines. Om die reden volstaat een smalbed waar de machines keurig op passen.
Lichtgewicht
De nieuwe trailer is de lichtste in de vloot van ZTT. Daarom werd ook gezocht naar het lichtste stuursysteem. “Dat moet niet alleen licht zijn van gewicht, maar ook betrouwbaar en relatief eenvoudig in te bouwen”, aldus Jaap van Rijn van ZTT.
Een ander voordeel dat volgens Van Rijn beslissend was voor de aanschaf, is het feit dat het stuursysteem van VSE nauwelijks smering behoeft. “Op twee punten nog maar en daarvoor is de aanschaf van een smeersysteem, dat ook weer kosten en gewicht met zich meebrengt, niet nodig.”
ZTT doet alle traileronderhoud zelf in een eigen werkplaats. Daar worden ook de ruim dertig andere getrokken eenheden onderhouden. Het bedrijf verwacht dat de nieuwe trailer de moeilijk bereikbare plekken op het boerenerf moeiteloos weet te vinden en dat trailer en stuursysteem storingvrij hun werk kunnen doen de komende jaren.