De Scania LA 10X4x6 HNB heeft een V8-motor met een vermogen van 730 pk en een koppel van 3.500Nm. Verder in de aandrijflijn vinden we de overdrive versnellingsbak met tweepedaals Opticruise en de aangedreven assen hebben naafreductie.

Scania Opticruise kent verschillende schakelprogramma’s zoals Standaard, Power en Off road modes. De chauffeur kan dan zelf in elke beladingsituatie en voor elke topografie het gewenste schakelgedrag kiezen. Deze aandrijflijn maakt het voertuig geschikt voor een totaal treingewicht van 160 ton. Het eigen gewicht in combinatie met de hoge technische aslasten van in totaal van 52.000 kg zorgen voor een hoge koppelschoteldruk. De JSK50 met een 3,5 inch koppelpen maken dit mogelijk.

CR19 Topline met luchtvering

De Scania’s kunnen eenvoudig van rijhoogte veranderen doordat alle assen zijn voorzien van luchtvering. De luchtgeveerde voorassen en de CR19 Topline cabine met diverse comfortpakketten zorgen voor het benodigde comfort van de chauffeur. Een korte draaicirkel wordt gerealiseerd door de korte wielbasis in combinatie met de gestuurde naloopas. Daarnaast is er een dubbele Adblue-tank gemonteerd en door CCH uit Halsteren is er achter de cabine een brandstoftank gemonteerd met een inhoud van 1.400 liter.

Nooteboom Pendel-X dieplader

De eerste trekker wordt gecombineerd met een Nooteboom 4-aslijnen Pendel-X dieplader, type EURO-83-04P. Dit is de eerste 4-assige Pendel-X dieplader die is voorzien van 245/70/R17,5 banden voor Nederland, waarmee Van Wieren Special anticipeert op de nieuwe wetgeving die in Nederland gaat gelden.

Toepassing van de 245 banden resulteert tevens in een laag assenstel met een rijhoogte van slechts 1010 mm, waarbij het kan worden verlaagd tot een bumphoogte van slechts 870mm. De totale hoogteslag van de hydraulische vering bedraagt 600 mm.

Deze Nooteboom PXE dieplader met pendelassen krijgt in alle landen 12ton per as bij 80 km/h, Dit in tegenstelling tot gedeelde assen, waar uitsluitend in Duitsland 12 ton bij ontheffing kan worden verkregen. De trailer heeft hierdoor een GVW van 83 ton en biedt Van Wieren Special een nuttig laadvermogen van ca. 60 ton.

Naast deze 4-assige Pendel-X dieplader heeft Van Wieren ook een 5-assige Pendel-X dieplader met 2-assige Interdolly met een smal bed aangeschaft, die begin juni in gebruik is genomen. Deze dieplader is eveneens gecombineerd met een nieuwe 5-assige Scania trekker. Het nuttig laadvermogen van deze combinatie bedraagt circa 80 ton.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Watthub opent laadplein op Maasvlakte
20 maart 2025
Hulp op evenementen dankzij bijzondere Scania
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
Meest bekeken berichten
Recente reacties